لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۱

«تحقیق در مورد دو شرکت بلژیکی به خاطر صادرات غیرقانونی به ایران»


وزارت انرژی بلژیک روز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور در حال تحقیق در مورد دو شرکت بلژیکی است که گفته می‌شود به «صادرات غیرقانونی مواد هسته‌ای قابل استفاده در ساخت تسلیحات به ایران» مشغول بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از ماری ایزابل گومز، سخنگوی وزیر انرژی بلژیک، این دو شرکت به ارسال موادی به ایران می‌پرداختند که می‌توانند در ساخت جنگ‌افزار مورد استفاده واقع شوند و این در حالی است که به موجب قانون تحریم‌های مضاعف اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی، صدور هرگونه کالا و تجهیزات دارای قابلیت کاربرد دوگانه به ایران، ممنوع است.

خانم گومز می گوید وزیر انرژی بلژیک از سال ۲۰۰۸ از این دو شرکت، که از گفتن نام‌ آن‌ها خودداری شده، شکایت کرده‌است.

سخنگوی وزیر انرژی بلژیک می‌افزاید که یکی از این شرکت‌ها، بدون در جریان قرار دادن این وزارتخانه به ارسال پودر زیرکونیوم به ایران، پودری که می‌تواند هم در نیروگاه‌های برق هسته‌ای و هم در ساخت بمب مورد استفاده قرار گیرد، مشغول بوده است.

این در حالی است ارسال این گونه مواد به خارج از بلژیک نیازمند صدور مجوز از سوی وزارت انرژی این کشور است و همچنین وزارت انرژی بلژیک همواره پیش از صدور یا عدم صدور مجوز چنین ارسالی، جلسه ویژه‌ای در مورد منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای برگزار می‌کند.

وی همچنین افزوده است که شرکت دوم نیز بدون اطلاع وزارت انرژی بلژیک، اورانیوم تهی شده (Depleted Uranium)، به ایران صادر ‌کرده است.

اورانیوم تهی شده (ضعیف شده) می‌تواند در ساخت گلوله‌های ضد تانک مورد استفاده قرار گیرد.

اگرچه ارسال اورانیوم تهی شده نیازی به مجوز وزارت انرژی بلژیک ندارد، اما شرکت‌های خواستار ارسال این ماده، موظف هستند وزارت انرژی این کشور را نسبت به این صادرات آگاه کنند.

به دنبال تصویب دور چهارم تحریم‌های شورای امنیت در مخالفت با برنامه هسته‌ای ایران، اتحادیه اروپا، که تا پایان سال ۲۰۱۰ بلژیک ریاست آن را بر عهده دارد، نیز تحریم‌های مضاعفی را علیه جمهوری اسلامی ایران به تصویب رساند و فروش کالاهایی با کاربرد دوگانه به ایران را که قابلیت به کارگیری در تسلیحات متعارف را دارند ممنوع اعلام کرد.

کشورهای غربی معتقدند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران ماهیتی نظامی دارد و این در حالی است که جمهوری اسلامی با رد این ادعا، همواره اعلام کرده است که از برنامه هسته‌ای خود مقاصدی صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.
XS
SM
MD
LG