لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۴

فرانسه و آمریکا: ایران باید در سطح بالاتری با آژانس وارد مذاکره شود


دانیل پونمن، معاون وزیر انرژی ایالات متحده
دانیل پونمن، معاون وزیر انرژی ایالات متحده
ایالات متحده و فرانسه روز سه‌شنبه در کنفرانس سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردند که ایران باید در سطح بالاتری با آژانس وارد مذاکره شود و تنها به بحث در مورد تبادل سوخت اکتفا نکند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایالات متحده و فرانسه روز سه‌شنبه، ۳۰ شهریور، و در پنجاه و چهارمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از روز دوشنبه در وین، پایتخت اتریش، و با شرکت کشورهای عضو آغاز شده اعلام کردند که مذاکرات آژانس با جمهوری اسلامی تنها معطوف به مبادله اورانیوم نخواهد بود و جمهوری اسلامی باید در مورد سایر نگرانی‌های آژانس پیرامون مسئله هسته‌ای ایران نیز پاسخ‌گو باشد.

این در حالی است که ایران پیش از این اعلام کرده است که بدون هیچ پیش‌شرطی، اما تنها پیرامون مبادله سوخت مذاکره خواهد کرد.

دانیل پونمن، معاون وزیر انرژی ایالات متحده، در این زمینه تأکید کرد که مذاکرات هسته‌ای با ایران باید در گستره وسیع‌تری صورت بگیرد و افزود که شواهد در دست در مورد برنامه اتمی ایران نسبت به سال گذشته که بحث تبادل سوختی با ایران مطرح شد تغییر کرده است.

اشاره وی به تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که در آن اعلام شده است جمهوری اسلامی علاوه بر تداوم غنی‌سازی در سطوح پایین، به غنی‌سازی در سطوح بالاتر نیز مشغول است.

علاوه بر این، در این گزارش از احتمال فعالیت‌های هسته‌ای محرمانه با مشارکت نهادهای نظامی در ایران در گذشته و حال سخن به میان آمده و آژانس اعلام کرده است به دلیل عدم همکارى ایران امکان تایید کاربرد صلح‌آمیز مواد هسته‌اى در ایران براى آژانس وجود ندارد.

دانیل پونمن با اشاره به این‌ که پیشنهاد تبادل سوخت که در پاییز سال گذشته به جمهوری اسلامی داده شده بود در آن زمان مورد توافق ایران قرار نگرفت، تصریح کرد اکنون شواهد در دست تغییر کرده و ایران باید در این زمینه پاسخ‌گو باشد.

این اظهارات در حالی بیان شده است که علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز گذشته در این کنفرانس بر از سرگیری مذاکرات به منظور تأمین سوخت مورد نیاز رآکتور پزشکی تهران تأکید کرد.

گروه وین، متشکل از آمریکا، روسیه، فرانسه و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مهرماه سال گذشته پیشنهاد مبادله ۱۲۰۰ کیلوگرم از ذخیره اورانیوم با غنای پایین جمهوری اسلامی را با مقدار کمتری اورانیوم با غنای بالا برای استفاده در رآکتور تهران مطرح کرد و کشور روسیه را به عنوان محل انجام این مبادله پیشنهاد کرد.

مقامات تهران در پاسخ‌گویی به این پیش‌نویس تعلل کرده و در نهایت در اردیبهشت‌ماه، توافق‌نامه‌ای را با ترکیه و برزیل درباره مبادله اورانیوم غنی شده ایران با سوخت هسته‌ای مورد نیاز رآکتور تهران در خاک ترکیه به امضا رساندند که به «بیانیه تهران» مشهور شد.

به دنبال امضای این توافق‌نامه دور چهارم تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران به تصویب رسید.

فرانسه همچنین در این نشست اعلام کرد که موافقت ایران با آغاز مذاکرات گسترده پیرامون برنامه اتمی جمهوری اسلامی جایگزینی است برای تحریم‌های «پرهزینه»‌ای که علیه ایران اعمال شده است و افزود که کشورهای تحریم‌کننده ایران گزینه دیگری در مقابل رفتار جمهوری اسلامی نداشتند.

غرب بر این باور است که ایران در قالب برنامه اتمی خود اهداف نظامی را دنبال می‌کند و همواره از ایران خواسته است که در مورد فعالیت اتمی خود به شفاف‌سازی بپردازد، اما تهران همواره اعلام کرده که برنامه اتمی‌اش ماهیتی صلح‌آمیز دارد.
XS
SM
MD
LG