لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۳

صدای شما؛ تشکیل کمیته حقیقت یاب برای بررسی انتخابات


در بحث آزاد این هفته صدای شما-‌ صدای فردا، دو موضوع به بحث گذاشته شد؛ درخواست ۱۴ زندانی سیاسی برای تشکیل یک گروه حقیقت یاب ملی به منظور بررسی حقایق مربوط به انتخابات ریاست جمهوری و حوداث پس از آن و همچنین بررسی دلایل نوسان نرخ دلار در ایران.

در این بحث آزاد سه شنونده از ایران به نام‌های فائزه، مهدی و امیر شرکت کردند و نظرات خود را در مورد این دو موضوع با یکدیگر در میان گذاشتند.

۱۴ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین از جمله بهمن احمدی امويی، ميلاد اسدی، محسن امين‌زاده، علی پرويز، و علی تاجرنيا به تازگی با انتشار بیانیه‌ای خواستار آن شده‌اند که يک گروه حقيقت‌ياب مستقل ملی، متشکل از افرادی معتبر و مورد اعتماد جامعه برای کشف حقايق مربوط به انتخابات رياست جمهوری و حوادث پس از آن تشکيل شود.

این افراد همچنین ضمن اشاره به اظهارات آقای احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مبنی بر تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب برای رسیدگی به حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر درخواست کرده‌اند که به حوادث پس از انتخابات ایران نیز، که به گفته این افراد در ابعاد ملی دارای «ویژگی‌های مشابه ادعاهای مطرح شده در مورد» ۱۱ سپتامبر است، رسیدگی شود.



فائزه معتقد است که درخواست برای بررسی روند انتخابات که وی از آن تحت عنوان «انتخابات نمایشی» یاد می‌کند، از سوی یک گروه مستقل از تمام احزاب سیاسی، حق مردم است. وی با اشاره به اظهارات آقای احمدی‌نژاد در مورد ۱۱ سپتامبر می‌گوید که بهتر است آقای احمدی‌نژاد پیش از آمریکا به مسائل مملکت خودش رسیدگی کند.

فائزه با این‌حال بر این باور است که تشکیل کمیته حقیقت یاب در شرایط فعلی در ایران امکان‌پذیر نیست و تنها در صورت افزایش فشار جهانی ممکن است چنین امری محقق شود.

امیر نیز در این میان با خانم فائزه موافق است و می‌گوید این مسئله نه فقط حق زندانیان سیاسی، بلکه حق تمام افرادی است که در مورد نتایج انتخابات دچار شک و شبهه هستند. او نیز با اشاره به اظهارات آقای احمدی‌نژاد، رسیدگی به موارد مورد اختلاف مملکتی را ارجح بر تحقیق در مورد وقایع کشورهای دیگر می‌داند.

امیر می‌گوید تشکیل این کمیته در ایران غیر ممکن است و می‌افزاید نظامی که برنامه هسته‌ایش را از جامعه بین‌المللی پوشیده نگاه می‌دارد در مورد مسائل انتخابات نیز پاسخگو نخواهد بود.

مهدی می‌گوید کشور ایران برای هر ایرانی به منزله خانه و خانواده اوست و بهتر است که آقای احمدی نژاد ابتدا به خانواده خود رسیدگی کند و سپس برای مسائل دیگر درخواست تشکیل گروه حقیقت یاب را بکند. او می‌گوید آقای احمدی‌نژاد باید ابتدا عدالت را در ایران اجراء کند و سپس به دنبال گسترش عدالت در کشورهای دیگر باشد.

مهدی نیز معتقد است که تشکیل یک چنین کمیته‌ای در ایران امکان پذیر نیست و مانند یک آرزو می‌ماند.

این سه شنونده سپس در مورد نوسان نرخ ارز، به ویژه دلار در ایران به بحث نشستند و نظراتشان را در مورد دلیل محدود کردن فروش دلار به افرادی که دارای گذرنامه و بلیت سفر هستند، در میان گذاشتند.

فائزه می‌گوید دلیل این خوددرای این است که اولا مقامات ایران در صدد هستند که جلوی مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور را بگیرند و ثانیا، با کاهش دادن اجباری تقاضا برای دلار، ارزش دلار را پایین بیاورند که مهدی نیز با این عقیده موافق است.
XS
SM
MD
LG