لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۵

صدای شما؛ بندهای مربوط به ازدواج مجدد و موقت لایحه حمایت از خانواده


بحث آزاد این هفته «صدای شما؛ صدای فردا» به دو بند از لایحه حمایت از خانواده اختصاص دارد که سه شنونده از ایران به نام‌های شهلا، محمد و کوروش در این بحث شرکت کرده و نظرات خودشان را مطرح کرده‌اند.

لایحه حمایت از خانواده حدود سه سال پیش در مجلس جمهوری اسلامی مطرح شد و از همان زمان بحث‌های چندی را به همراه داشت. در این بحث آزاد در مورد دو بند ۲۲ و ۲۳ لایحه حمایت از خانواده که به ترتیب به ازدواج موقت و ازدواج مجدد ارتباط دارد، به بحث نشستیم.

به موجب بند ۲۲ لایحه حمایت از خانواده، ثبت ازدواج موقت مردان تنها در صورتی الزامیست که زوجه موقت باردار شده باشد و در غیر این صورت نیازی به ثبت ازدواج موقت نیست.



آقای محمد که روحانی از شهر قم است می‌گوید که چیزی به نام صیغه در شرع جایز نیست و می‌افزاید این قوانین از سوی حکومت تعیین شده اند و متأسفانه راهی نیز برای مخالفت با آن‌ها وجود ندارد.

خانم شهلا نیز می‌گوید ازدواج موقت عمل نادرستی است زیرا موجب سست شدن کانون خانواده می‌شود و کسی نیز نمی‌تواند با آن مخالفت کند. وی می‌افزاید که در زمان شاه ازدواج موقت باید با اجازه همسر دائم فرد می‌بود اما اکنون آقایان به راحتی می‌توانند ازدواج موقت داشته باشند.

خانم شهلا می‌افزاید که زن در جامعه ایران یک شهروند دوم به حساب می‌آید.

آقای کوروش می‌گوید که به جای فکر کردن به ازدواج موقت باید به حل مشکلاتی اندیشید که سد راه جوانان برای ازدواج و تشکیل خانواده است.

وی می افزاید این قانون تغییر در مردم ایجاد نخواهد کرد و آن کسی که علاقمند به ازدواج موقت نباشد، به موجب این قانون ترغیب نخواهد شد.

در ادامه شرکت کنندگان در این بحث آزاد در مورد بند ۲۳ این لایحه نیز به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به موجب بند ۲۳، ازدواج مجدد مشروط به یکی از ده شرط در پی است؛ رضایت همسر اول، عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی، عدم تمکین زن از شوهر مطابق با حکم دادگاه، ابتلای زن به جنون یا امراض صعب‌العلاج، محکومیت قطعی زن در جرائم عمدی به مجازات یکسال زندان، ابتلای زن به هرگونه اعتیاد مضر به حال خانواده‌، سوء رفتار یا سوء معاشرت زن، ترک زندگی خانوادگی از طرف زن به مدت شش ماه، عقیم بودن زن و غایب شدن زن به مدت یک سال.

آقای محمد در مورد این لایحه توضیح می‌دهد که برخی آیات قرآن که با «یا ایها الذین آمنو» آغاز شده و پندهایی را به آنان داده است تنها برای اصحاب پیامبر در آن زمان نازل شده است و هیچ فرد دیگری مستلزم به رعایت آن‌ها نیست، لذا سنت پیغمبر در مورد ازدواج مجدد برای این زمان نیست.

خانم شهلا می‌گوید با ازدواج مجدد مخالف است و می‌گوید ازدواج مجدد از روی هوس است. وی می‌پرسد که چرا این شروط تنها برای مردان تعیین شده است و زنان نمی‌توانند در صورتی که همسرشان یکی از ده شرط بالا را دارا باشد، ازدواج مجدد کنند.

او نیز می‌گوید که ازدواج مجدد مال زمان پیغمبر بوده است که مردان در جنگ کشته می‌شدند و پیغمبر از اصحابش خواسته بود تا برای حمایت از زنان با آن‌ها ازدواج کنند.

خانم شهلا می‌گوید به جای این لایحه که به گفته دولت برای تحکیم خانواده تنظیم شده است دولت باید کاری کند تا مشکلات اقتصادی سد راه ازدواج جوانا نشوند. وی می‌افزاید در این صورت دیگر نه نیازی به ازدواج مجدد هست و نه ازدواج موقت.

آقای کوروش نیز با ازدواج مجدد مخالف است اما می‌گوید که نظرشان اهمیتی ندارد و در نهایت نمایندگان مجلس تصمیم‌گیری خواهند کرد.

وی می‌گوید در ایران تمامی قوانین به نفع مردان است و از زن هیچ حمایتی نمی‌شود و می‌افزاید این لایحه به سست شدن بنیان خانواده می‌انجامد.

به گفته آقای کوروش برای تحکیم بنیان خانواده باید علاوه بر تولید شغل،مشکل مسکن جوانان نیز حل شود.
XS
SM
MD
LG