لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۴

تلاش محمود عباس برای جلب حمایت اوباما


محمود عباس
محمود عباس
محمود عباس،رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينی، روز سه شنبه، به آمريکا رفته است تا با باراک اوباما، رئيس جمهوری اين کشور در باره روند صلح خاورميانه گفت و گو کند.

به گزارش رويترز، سفر آقای عباس به آمریکا تنها ده روز پس از ديدار بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل با باراک اوباما در واشینگتن صورت می گیرد و به نظر می رسد آقای عباس از باراک اوباما بخواهد که اسرائيل را به منظور توقف شهرک سازی در نواحی اشغالی تحت فشار قرار دهد.

رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينی پيش از سفر به آمريکا اقامتی دو روزه در کانادا داشت. در ديدار وی با استيون هارپر، نخست وزير کانادا، روند صلح خاورميانه مورد بررسی قرار گرفت.

در آستانه نخستين ديدار محمود عباس با باراک اوباما، آقای احمد قرای، مذاکره کننده ارشد فلسطينی به روزنامه اسرائيلی «هاآرتص» گفته است، مادامی که اسرائيل به محاصره مناطق فلسطينی پايان نداده و شهرک سازی در سرزمين‌های اشغالی را متوقف نکرده باشد، تشکيلات خودگردان فلسطينی مذاکرات صلح با اسرائيل را از سر نخواهد گرفت.

به گفته احمد قرای، محمود عباس در ديدار روز پنج‌شنبه خود با باراک اوباما شرايط طرف فلسطينی را برای از سرگيری گفت و گوهای صلح به اطلاع رييس جمهور آمريکا خواهد رساند.

اين در حالی است که نخست وزير اسرائيل درخواست‌ آمريکا را برای توقف شهرک سازی در مناطق فلسطينی ناديده گرفته است.

سلام فياض، نخست وزير تشکيلات خودگردان که هفته پيش به عنوان رئيس دولت جديد فلسطين سوگند ياد کرده است، محمود عباس را در سفر به آمريکا همراهی می‌کند.

گروه اسلام گرای حماس که از حمايت ايران برخوردار هستند در سال ۲۰۰۷ طرفداران محمود عباس را از نوار غزه بيرون کرده و کنترل اين منطقه را در اختيار گرفتند. از آن زمان به بعد تشکيلات خودگردان فلسطينی به رهبری محمود عباس تنها کنترل کرانه باختری را در اختيار دارد.
XS
SM
MD
LG