لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۹

کرزای برای پیروزی به آرای بیشتری نیاز دارد


نمایش نتایج انتخابات در افغانستان روی نمایشگری در کمیسیون انتخابات این کشور
نمایش نتایج انتخابات در افغانستان روی نمایشگری در کمیسیون انتخابات این کشور
هر چند بر اساس آخرین نتایج اعلام شده توسط کمیسیون انتخابات افغانستان، حامد کرزای همچنان به پیشتازی خود ادامه می‌دهد، وی برای پیروزی در این انتخابات و جلوگیری از کشیده شدن آن به مرحله دوم هم‌چنان به آرای بیشتری نیاز دارد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان روز چهارشنبه به نقل از کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد که حامد کرزای، رئیس جمهور کنونی افغانستان، تاکنون ۴۷.۲۸ درصد از آرای شمارش شده را به خود اختصاص داده است.

همچنین عبدالله عبدالله، وزیر امور خارجه پیشین افغانستان و رقیب اصلی حامد کرزای در این انتخابات، تاکنون ۳۲.۵۷ درصد از آرای شمارش شده را کسب کرده است.

این نتایج از شمارش آرای ۶۰ درصد از صندوق‌های رای‌گیری به دست آمده است. انتظار می‌رود که نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تا اواسط ماه سپتامبر اعلام شود.

بر اساس قوانین افغانستان نامزدی که بتواند ۵۰ درصد آرای ماخوذه را کسب کند به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شود و چنانچه هیچ یک از نامزدها نتوانند در مرحله نخست انتخابات اکثریت لازم را به دست آورند انتخابات به مرحله دوم کشیده می‌شود.

دو نفر از نامزدهایی که بیشترین آرا را در مرحله اول انتخابات کسب کرده‌اند، در مرحله دوم انتخابات با هم به رقابت خواهند پرداخت. در صورتی که انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان به مرحله دوم کشیده شود، احتمالاً در اواسط ماه اکتبر برگزار خواهد شد.

این در حالی است که به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان، عبدالله عبدالله، رقیب اصلی آقای کرزای، مقام‌های دولتی را به تقلب در انتخابات متهم کرده است.

در این میان کمیسیون شکایات انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده است، تاکنون بیش از دو هزار مورد شکایت درباره موارد تقلب و ارعاب در انتخابات دریافت کرده که برخی از آنها در صورت اثبات شدن می‌تواند بر نتایج انتخابات تاثیر بگذارد.

از سوی دیگر روز چهارشنبه ریچارد هالبروک، نماینده ویِژه ایالات متحده در امور افغانستان و پاکستان، اعلام کرد که از نظر واشینگتن کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری به مرحله دوم اهمیتی ندارد، بلکه آنچه مهم است سالم و عادلانه بودن نحوه برگزاری انتخابات است.

آقای هالبروک که در حاشیه برگزاری نشست کارشناسان بین‌المللی درباره افغانستان در پاریس سخن می‌گفت افزود: «مرحله پس از انتخابات و مرحله تعیین برنده انتخابات نقشی سرنوشت ساز در شکل‌گیری آینده افغانستان خواهد داشت.»

وی در عین حال انتقادهای مطرح شده درباره نحوه برگزاری انتخابات به‌ویژه از سوی رقیب اصلی حامد کرزای را امری طبیعی در جوامع دمکراتیک توصیف کرد.

بر اساس اعلام کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، تاکنون از مجموع ۳.۶۸۹.۷۱۵ رای شمارش شده حامد کرزای یک میلیون و ۷۴۴ هزار و ۴۲۸ رای و عبدالله عبدالله یک میلیون و ۲۰۱ هزار و ۸۳۸ رای را به خود اختصاص داده‌اند.

رمضان بشردوست، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری، با کسب ۴۲۶ هزار و ۳۳۱ رای در مکان سوم قرار گرفته است و اشرف غنی با کسب ۸۸ هزار و ۸۳۵ رای در رده چهارم قرار دارد.
XS
SM
MD
LG