لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۴

حامد کرزی خواستار شرکت گسترده مردم در انتخابات پارلمانی افغانستان شد


در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی در افغانستان، حامد کرزی، رئیس جمهور این کشور، از مردم افغانستان خواسته است، در این انتخابات به طور گسترده شرکت کنند، این در حالی است که طالبان به مردم هشدار داده اند،‌ در روز رای‌گیری از خانه‌های خود خارج نشوند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان روز جمعه و در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور، مردم را به شرکت گسترده در این انتخابات فرا خوانده است.

دومین انتخابات پارلمانی در افغانستان از زمان سقوط حکومت طالبان در این کشور در حالی برگزار می شود، که نگرانی‌ها نسبت به وضعیت امنیتی در افغانستان و احتمال حمله طالبان به مراکز رای‌گیری فزونی یافته است.

در این میان نیروهای امنیتی افغانستان با ایجاد پست‌های بازرسی در نقاط مختلف این کشور تلاش خود را برای یافتن بمب‌گذاران انتحاری و نیروهای طالبان گسترش داده‌اند.

به دنبال انتخابات ریاست جمهوری پرحرف و حدیث افغانستان در سال گذشته، برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور آزمونی جدی برای دولت افغانستان در زمینه برگزاری انتخاباتی قانونی به شمار می‌آید.

در این میان حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، با تاکید بر اهمیت این انتخابات گفته است:‌ «امیدوارم که همه مردم ما در گوشه و کنار کشور و در همه روستاها به مراکز رای‌گیری رفته و به نامزدهای مورد علاقه خود رای دهند».

در دومین انتخابات پارلمانی افغانستان از زمان حمله آمریکا و متحدانش به این کشور و سرنگونی حکومت طالبان، حدود ۲۵۰۰ نامزد برای در اختیار گرفتن ۲۴۹ کرسی پارلمانی در ۳۴ استان با هم رقابت می‌کنند.

در این میان تهدید نیروهای طالبان برای حمله به مراکز رای‌گیری در یک روز مانده به زمان برگزاری انتخابات پارلمان در افغانستان افزایش یافته است، هر چند برخی گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که طالبان در برخی مناطق از عده‌ای از نامزدهای انتخابات حمایت کرده‌اند.

از سوی دیگر نتایج یک نظرسنجی در افغانستان نشان‌دهنده آن است که بیشتر مردم این کشور امید خود را به برگزاری انتخاباتی عادلانه در کشورشان از دست داده‌اند.

بر اساس این نظرسنجی که توسط موسسه آلمانی کنراد آدناوئر و با همکاری دانشگاه کابل انجام گرفته است، تنها ۳۶ درصد از مردم افغانستان بر این باورند که انتخابات پارلمانی روز شنبه در این کشور به صورت شفاف و عادلانه برگزار خواهد شد.

با این حال حدود ۷۰ درصد از واجدان رای دادن در افغانستان قصد دارند در این انتخابات شرکت کنند.

نظرسنجی مورد اشاره در پنج منطقه مختلف در افغانستان صورت گرفته و در آن حدود پنج هزار نفر مورد پرسش قرار گرفته‌اند.

نتایج این نظرسنجی همچنین از بی‌اعتمادی عمیق مردم افغانستان نسبت به دولت حامد کرزی حکایت می‌کند.

به طوری که بیش از ۶۵ درصد پرسش شوندگان از عملکرد دولت حاکم بر کشورشان اظهار نارضایتی کرده‌اند.

همچنین تنها ۳۰ درصد از مردم افغانستان از عملکرد پارلمان این کشور اظهار رضایت کرده‌اند.

از سوی دیگر در حالی که گروه طالبان نسبت به شرکت مردم در انتخابات پارلمانی هشدار داده است، ۶۱ درصد از مردم افغانستان گفته‌اند که از مشارکت طالبان در تشکیل دولت در کشورشان حمایت می‌کنند.
XS
SM
MD
LG