لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۳

تاکید باراک اوباما و حامد کرزی بر ادامه مبارزه با طالبان


باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان در یک کنفرانس ویدئویی یک بار دیگر بر ادامه همکاری‌های دو کشور در مبارزه با تروریسم، تحت فشار قرار دادن طالبان و کمک به مردم افغانستان تاکید کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کاخ سفید روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و حامد کرزای، رئیس جمهور افغانستان روز جمعه با شرکت در یک کنفرانس ویدئویی با یکدیگر به مدت یک ساعت گفت و گو کرده‌اند.

در جریان این گفت و گوها که کارل آیکنبری، سفیر ایالات متحده آمریکا در کابل و ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو مستقر در افغانستان، نیز در آن شرکت داشتند، دو طرف در باره مسائل و موضوعات متعددی رایزنی کرده‌اند.

رهبران ایالات متحده آمریکا و افغانستان از جمله توافق کرده‌اند، که به همکاری‌های خود برای ادامه فشار‌ها بر طالبان، مبارزه با تروریسم و بنیادگرایی و حمایت از مردم افغانستان همچنان ادامه دهند.

تلاش برای اصلاح و بهبود ساختار اداری افغانستان، انتخابات پارلمانی در پیش‌رو در این کشور و مبارزه با فساد از جمله دیگر مباحث مطرح شده در گفت و گوی میان باراک اوباما و همتای افغانی‌اش بوده است.

گفت و گوی میان رئیس جمهور آمریکا و حامد کرزی پس از آن صورت گرفته است که به ویژه در هفته‌های اخیر و به دنبال انتشار اسناد محرمانه‌ای در باره جنگ در افغانستان توسط وب‌سایت ویکی‌لیکس، موضوع جنگ در افغانستان یک بار دیگر در کانون توجه رسانه‌های خبری جهان قرار گرفته است.

حامد کرزای، رئیس جمهور افغانستان انتشار اسناد یاد شده را محکوم کرده است و مقام‌های وزارت دفاع آمریکا نیز این اقدام را موجب به خطر افتادن امنیت نیروهای بین‌المللی مستقر در افغانستان دانسته‌اند.

در این میان وزارت دفاع آمریکا که پیشتر اعلام کرده بود، در حال بررسی در باره نحوه دستیابی وبسایت ویکی‌لیکس به این اسناد است، از این وبسایت خواسته است، از انتشار ۱۵ هزار سند باقی‌مانده در مورد جنگ افغانستان خودداری کند.

ویکی‌لیکس تا کنون ۹۱ هزار سند محرمانه طبقه‌بندی شده مربوط به سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ را تحت عنوان «گزارش‌های روزانه جنگ افغانستان» منتشر کرده‌ و مدیر این سایت نیز گفته است، تصمیم وی بر انتشار بقیه این اسناد است.

این در حالی است که جف مورل، سخنگوی پنتاگون، تصمیم ویکی‌لیکس برای انتشار بقیه اسناد را «نهایت بی‌مسئولیتی» خوانده و گفته است: «این کار یک اشتباه خواهد بود و تاکنون جان بسیاری به خاطر این تصمیم‌ها به خطر افتاده‌است.»
XS
SM
MD
LG