لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۶

عفو بين‌الملل خواستار بررسی کشتار غيرنظاميان در سريلانکا شد


سازمان های طرفدار حقوق بشر ارتش سریلانکا را به کشتار غیرنظامیان در جریان آخرین مرحله از نبردها با چریک های تامیل متهم می کنند.
سازمان های طرفدار حقوق بشر ارتش سریلانکا را به کشتار غیرنظامیان در جریان آخرین مرحله از نبردها با چریک های تامیل متهم می کنند.
سازمان عفو بين‌الملل، که مقرش در لندن است، روز شنبه خواستار انجام تحقيقات مستقل درباره شمار کشته شدگان غير نظامی در آخرين هفته‌های حمله ارتش سريلانکا به جدایی طلبان تامیل شد.

سازمان عفو بین الملل از سازمان ملل متحد نيز خواست گزارش خود را در اين زمينه منتشر کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، درخواست اين سازمان طرفدار حقوق بشر پس از آن صورت می‌گيرد که روز جمعه روزنامه «تايمز لندن» با استناد به يک گزارش محرمانه سازمان ملل متحد از مرگ بيش از ۲۰ هزار غيرنظامی در جريان حملات ارتش سريلانکا خبر داده بود.

به دنبال حملات گسترده ارتش سريلانکا به ببرهای جدايی‌طلب تاميل با هدف پايان بخشيدن به بيش از دو دهه جنگ داخلی در اين کشور برخی گمانه‌زنی‌ها از قربانی شدن شمار زيادی از غيرنظاميان در جريان اين حملات حکايت داشت.

سام ظريفی مدير شاخه آسيا و پاسيفيک عفو بين‌الملل با متهم کردن دو طرف جنگ به ارتکاب جنايت جنگی خواستار انجام بررسی‌های مستقل بين‌المللی در اين باره شد.

در بيانيه‌ای که از سوی سازمان حقوق بشری عفو بين‌الملل منتشر شده، به نقل از سام ظريفی آمده است:« گزارش تايمز لزوم انجام اين بررسی‌ها را نشان می‌دهد و در اين ميان سازمان ملل متحد نيز بايد هر آنچه که در توان دارد برای روشن ساختن حقيقت در اين زمينه انجام دهد.»

دولت سريلانکا که پيشتر درخواست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را برای تشکيل يک کميسيون حقيقت ياب رد کرده بود، روز جمعه گزارش منتشره در روزنامه تايمز لندن را نيز قوياً رد کرد.

«لاکشمن هولوگل» سخنگوی وزارت دفاع سريلانکا در اين باره گفت:« اين آمار و ارقام خيلی بی پايه و اساس است. ما اين ادعا را که بيست هزار نفر از مردم کشته شده‌اند، به طور کلی تکذيب می‌کنيم.»

عفو بين‌الملل با تاکيد بر اين که به گزارش‌های خود در زمينه نقض گسترده حقوق بشر در سريلانکا و آواره شدن بيش از ۲۸۰ هزار نفر به دنبال نبردهای ارتش اين کشور با ببرهای تاميل ادامه خواهد داد، از سازمان ملل متحد هم خواسته است، به اين مساله و همين طور ارتکاب جنايات جنگی در سريلانکا توجه بيشتر نشان دهد.

آقای سام ظريفی همچنين با انتقاد از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به خاطر عدم اتخاذ تدابير خاصی عليه دولت سريلانکا، بر تعهد جامعه بين الملل در مورد بحران جاری در اين کشور تاکيد کرده است.

به گفته وی عليرغم درخواست‌های فراوان مجامع جهانی دولت سريلانکا همچنان به اعمال محدوديت برای سازمان‌های امداد رسان بين المللی برای کمک به ساکنان اردوگاه‌های آوارگان ادامه می‌دهد.

اوايل خرداد ماه سال جاری ارتش سريلانکا از شکست کامل ببرهای تاميل و پايان جنگ داخلی در اين کشور خبر داده بود.
XS
SM
MD
LG