لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۶

بریتانیا سربازان بیشتری به افغانستان اعزام می کند


گوردون براون روز دوشنبه به صورت غیر منتظره به افغانستان رفت و با حامد کرزای دیدار و گفت و گو کرد.
گوردون براون روز دوشنبه به صورت غیر منتظره به افغانستان رفت و با حامد کرزای دیدار و گفت و گو کرد.

نخست وزير بريتانيا بر تعهد کشورش برای ادامه مشارکت در جنگ افغانستان تاکيد کرد و از اعلام راهبرد تازه‌ای برای مبارزه با تروريست‌ها در مناطق مرزی با پاکستان خبر داد.

گوردون براون که روز دوشنبه به صورت غير منتظره به افغانستان رفته بود، پس از بازديد از نيروهای بريتانيايی مستقر در اين کشور با حامد کرزای رييس جمهوری افغانستان در کابل ديدار و گفت و گو کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان گوردون براون پس از ديدار با حامد کرزای در يک کنفرانس خبری مشترک اعلام کرد، بريتانيا در نظر دارد شمار نيروهای خود را در جريان برگزاری انتخابات افغانستان در مرداد ماه به نه هزار سرباز افزايش دهد. در حال حاضر هشت هزار و سيصد سرباز بريتانيايی در قالب نيروهای بين المللی به فرماندهی ناتو در افغانستان مستقر هستند.

به اعتقاد نخست وزير بريتانيا مناطق مرزی ميان افغانستان و پاکستان که عمداً مناطق نفوذ ستيزه‌جويان طالبان به شمار می‌آيد، به محل مناسبی برای پرورش تروريست‌ها تبديل شده است و گسترش تحرکات بنيادگرايان در اين مناطق دولت بريتانيا را به اتخاذ تدابير بيشتری برای تامين مقابله با آنها وا می‌دارد.

گوردون براون همچنين تاکيد کرد که راهبرد کشورش در قبال دو کشور افغانستان و پاکستان متفاوت ولی در عين حال مکمل يکديگر است. نخست وزير بريتانيا افزود تلاش اين کشور برای مقابله با تروريسم در اين منطقه امنيت بيشتری برای شهروندان بريتانيايی به دنبال خواهد داشت.

در سال گذشته ميلادی، پنجاه و دو سرباز بريتانيايی در جريان جنگ با ستيزه‌جويان طالبان در افغانستان جان خود را از دست دادند و بدين ترتيب سال ۲۰۰۸ بدترين سال برای نيروهای انگليسی از زمان حضورشان در افغانستان در سال ۲۰۰۱ تاکنون، به شمار می‌آيد.

گوردون براون همچنين از اعلام راهبرد تازه کشورش برای مقابله با تحرکات تازه طالبان در مناطق مرزی با پاکستان در روز چهارشنبه خبر داد.

وی در اين باره گفت:« ما نمی‌توانيم بدون آن که اقدامی انجام دهيم ، بنشينيم و اجازه دهيم که اين کانون تروريسم به فعاليت خود ادامه داده و به ديگر مناطق هم سرايت کند.»

نخست وزير بريتانيا يک بار ديگر بر لزوم تقويت نيروهای نظامی و پليس افغانستان و نيز همکاری گسترده‌تر با پاکستان برای مبارزه با گروه‌های تروريستی در چارچوب مبارزه با تروريسم در افغانستان تاکيد کرد.

XS
SM
MD
LG