لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

یک شرکت ترکیه‌ای در ایران کارخانه پتروشیمی می‌سازد


ترکیه در ایران کارخانه تولید محصولات پتروشیمی احداث می کنند. عکس تزئینی است
ترکیه در ایران کارخانه تولید محصولات پتروشیمی احداث می کنند. عکس تزئینی است
یک شرکت ترکیه‌ای تفاهم‌نامه‌ای را در مورد احداث تاسیسات پتروشیمی با شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران امضا کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت «پتکیم» ترکیه روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این شرکت یک یادداشت تفاهم با شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در زمینه احداث یک واحد تولید محصولات پتروشیمی در جمهوری اسلامی ایران امضا کرده است.

در این بیانیه همچنین آمده است، سهم شرکت «پتکیم» و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در احداث این واحد پتروشیمی هرکدام پنجاه درصد خواهد بود.

بخشی از سهام شرکت «پتکیم» ترکیه که در زمینه تولید محصولات شیمیایی فعالیت می‌کند، متعلق به کمپانی «تورکاس» ترکیه و بخشی دیگر به شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان موسوم به «سوکار» تعلق دارد.

انتظار می‌رود، کارخانه‌ای که با مشارکت «پتکیم» در ایران ساخته می‌شود، سالانه یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار تن متانول و سیصد هزار تن پلی‌اتیلن تولید کند.

در بیانیه شرکت «پتکیم» بدون اشاره به جزئیات قرارداد با طرف ایران همچنین آمده است، در یادداشت تفاهم میان دو شرکت جنبه‌های اقتصادی این معامله مورد بررسی قرار گرفته است.

به دنبال انتشار بیانیه شرکت «پتکیم» در باره سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی ایران، ارزش سهام این شرکت در بازار بورس استانبول حدود ده درصد افزایش یافت. همچنین ارزش سهام کمپانی انرژی تورکاس به عنوان یکی از عمده ترین سهامداران پتکیم نیز نزدیک به شش درصد افزایش یافت.

هنوز از میزان سرمایه گذاری این شرکت ترک در ایران و نیز محل احداث این کارخانه تولید محصولات پتروشیمی گزارشی منتشر نشده است.
XS
SM
MD
LG