لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۶

توافق گروه بيست براى تداوم حمايت مالی دولت ها


گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا خواستار ادامه حمایت از اقتصاد شد.
گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا خواستار ادامه حمایت از اقتصاد شد.
وزراى دارايى كشورهاى گروه بيست در نشست خود در لندن در باره ادامه كمك‌ها براى مبارزه با بحران مالى جهان و نيز كاهش ميزان پاداش براى مديران ارشد بانك‌ها به توافق رسيدند.

به گزارش آسوشيتدپرس وزراى دارايى بيست كشور بزرگ صنعتى و در حال توسعه جهان در جريان نشست روز شنبه خود در لندن در باره ادامه كمك به اقتصاد و نيز كاهش ميزان پاداش مديران ارشد بانك‌ها و تعيين پاداش‌ها با توجه به موفقيت‌هاى مديران در درازمدت توافق كردند.

با اين حال وزراى دارايى كشورهاى گروه بيست نتوانستند در باره تعيين سقفى براى پرداخت پاداش به مديران بانك‌ها به توافق برسند.

در حالى كه كشورهاى آلمان و فرانسه خواستار تعيين سقف پاداش مديران ارشد بودند، ايالات متحده و بريتانيا با اين پيشنهاد مخالفت كردند.

وزراى دارايى كشورهاى گروه بيست همچنين توافق كردند، از ماه مارس سال ۲۰۱۰ تحريم‌هايى عليه مناطق موسوم به «بهشت‌هاى مالياتى» كه از اجراى مقررات بين‌المللى سرباز مى‌زنند، وضع كنند.

گوردون براون، نخست وزير بريتانيا در سخنانى در نشست لندن خواستار ادامه كمك‌ها براى مبارزه با بحران مالى جهان شد و متوقف کردن این حمايت ها از بخش اقتصادى را در شراط كنونى را «اشتباهى تاريخى» خواند.

در جريان نشست ماه آوريل سران گروه بيست در لندن كشورهاى عضو توافق كرده بودند، پنج تريليون دلار براى اجراى برنامه‌هاى حمايتى اختصاص دهند.

اين درحالى است كه به گفته نخست وزير بريتانيا تاكنون كمتر از نيمى از اين مبلغ براى كمك به اقتصاد جهان صرف شده است.

برخى كشورهاى عضو از جمله آلمان با اين استدلال كه اجراى برنامه‌هاى حمايتى مقروض شدن بيش از پيش كشورها را به دنبال دارد و با اشاره به آشكار شدن نشانه‌هاى بهبود اوضاع اقتصادى خواستار كاستن توقف تدريجى برنامه‌هاى حمايتى شده بودند.

وزيران دارايى كشورهاى گروه بيست از جمله براى فراهم آوردن مقدمات نشست سران كشورهاى اين گروه در لندن گرد هم آمده بودند.

نشست سران گروه بيست در روزهاى ۲۴ و ۲۵ سپتامبر در پيتزبورگ آمريكا برگزار خواهد شد.

علاوه بر هفت كشور بزرگ صنعتى و روسيه، كشورهايى مانند هند، چين و برزيل كه داراى اقتصادهاى روبه رشد هستند و نيز كشورهايى مانند عربستان سعودى كه داراى منابع عظيم انرژى هستند، از اعضاى گروه بيست به شمار مى‌آيند.

در جريان تلاش‌ها براى مبارزه با بحران اقتصادى كنونى گروه بيست به جايگاه بسيار مهمى در جهان دست يافته است.
XS
SM
MD
LG