لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۶

« صدها همجنسگرا در عراق شکنجه و کشته شده اند»


لوگوی سازمان دیده بان حقوق بشر
لوگوی سازمان دیده بان حقوق بشر
سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که در ماه‌های اخیر صدها مرد همجنس‌گرا در عراق شکنجه و کشته شده‌اند و در برخی موارد این اعمال توسط نیروهای امنیتی این کشور روی داده است.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌‌ان، سازمان دیده‌بان حقوق بشر که مقر آن در نیویورک قرار دارد، روز دوشنبه با انتشار گزارشی درباره وضعیت همجنس‌گرایان در عراق، مقام‌های این کشور را به «چشم بستن» به روی نقض حقوق این گروه از شهروندان عراقی متهم کرده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که «منابع بیمارستانی و پزشکان از کشته شدن صدها تن از مردان همجنس‌گرا در عراق سخن می‌گویند، اما با توجه به نوع نگاه به همجنس‌گرایی در این کشور نمی‌توان آمار دقیقی از قربانیان ارایه کرد.»

اسکات لانگ مدیر برنامه حقوق همجنس‌گرایان در سازمان دیده‌بان حقوق بشر با یادآوری مسئولیت رهبران عراق در دفاع از حقوق همه شهروندان عراقی می‌گوید:« سکوت در برابر شکنجه و قتل تهدیدی برای حقوق و زندگی همه عراقی‌ها به شمار می‌آید.»

مقام‌های رسمی عراق می‌گویند، هرچند فرهنگ این کشور همجنس‌گرایی را طرد می‌کند، اما دولت این کشور موافق این گونه حملات خشونت آمیز علیه همجنس‌گرایان نیست.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر با استناد به گزارش پزشکان اعلام کرده است، مردان همجنس گرا در خیابان‌ها و خانه‌ها مورد حمله قرار می‌گیرند که در موارد زیادی این حملات به زخمی و کشته شدن آنها منجر می‌شود.

مردان همجنس گرا همچنین از سوی بستگان خود تهدید به «قتل ناموسی» می‌شوند، چرا که بستگان آنها از این بابت نگران هستند، که «رفتار غیرمردانه» اعضای همجنس‌گرای خانواده «موجب آبروریزی» برای آنها شود.

بر اساس اعلام سازمان دیده بان حقوق بشر به ویژه در شهرک صدر بغداد افراد مشکوک به داشتن تمایلات همجنس‌گرایانه با قتل آدم ربایی و شکنجه روبرو می‌شوند.

در گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر همچنین آمده است، گروه شبه نظامی موسوم به لشکر مهدی متعلق به مقتدا صدر هم در حمله به همجنس‌گرایان در عراق مشارکت دارد.

در حالی که آقای اسکات لانگ می‌گوید، سازمان دیده بان حقوق بشر اسنادی در اختیار دارد که از مشارکت نیروهای امنیتی عراق در حمله به همجنس‌گرایان حکایت می‌کند، علی الدباغ سخنگوی دولت عراق تاکید می‌کند، «حمله به شهروندان از جمله همجنس‌گرایان پذیرفتنی نیست.»
XS
SM
MD
LG