لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۹

شکست سنگین حزب آنگلا مرکل در مهم‌ترین انتخابات ایالتى آلمان


حزب خانم آنگلا مرکل در انتخابات ایالتی متحمل شکست سنگینی شده است.
حزب خانم آنگلا مرکل در انتخابات ایالتی متحمل شکست سنگینی شده است.
در یکى از مهم‌ترین انتخابات ایالاتى در آلمان در ایالت نورد‌ راین وست‌فالن، حزب حاکم دموکرات مسیحى متحمل شکست سنگینى شد، شکستی که این ادامه حکومت آنگلا مرکل را با دشوارى روبرو خواهد ساخت.

به گزارش خبرگزارى رویترز در جریان انتخابات ایالتى در ایالت نورد‌ راین‌وستفالن آلمان، حزب حاکم دموکرات مسیحى متحمل شکست سنگینى شد و قدرت را در این ایالت از دست داد.

حزب دموکرات مسیحى که به همراه حزب دموکرات آزاد در پنج سال گذشته با تشکیل دولت ائتلافى در پرجمعیت‌ترین ایالت آلمان به مرکزیت دوسلدورف حکومت مى‌کرد، در انتخابات روز یکشنبه بیش از ده درصد از آراى خود را در مقایسه با انتخابات پنج سال پیش از دست داده است.

این شکست سنگین ترکیب اعضاى مجلس ایالتى فدرال را نیز به زیان دولت حاکم بر آلمان بر هم زده و باعث مى‌شود که دولت آلمان در تصویب طرح‌هاى مورد نظر خود و به ویژه اجراى برنامه‌هاى اصلاح نظام مالیاتى با مشکل روبرو شود.

همچنین نتایج انتخابات ایالتى در ایالت نورد راین‌وست‌فالن آلمان همواره بر انتخابات سراسرى در این کشور تاثیر گذار بوده از این رو گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان و شریک ائتلافى آنگلا مرکل در دولت انتلافى از این شکست به عنوان هشدارى به دولت فدرال یاد کرده است.

به گفته وى نتایج این انتخابات نشان دهنده عدم اعتماد مردم است و باید براى جلب حمایت دوباره راى‌دهندگان تلاش کرد.

در انتخابات ایالتى نورد راین‌وست‌فالن، حزب سوسیال‌ دموکرات آلمان با کسب بیش از ۳۴ درصد آرا، بخت اصلى براى تشکیل دولت آینده این ایالت به شمار مى‌رود.

همچنین حزب سبزها نیز با کسب بیش از ۱۲ درصد آرا به بهترین نتیجه در تاریخ فعالیت خود در ایالت نورد راین وست‌فالن دست یافته است که از دوبرابر شدن میزان آراى این حزب در این ایالت حکایت دارد.

حزب سبزها به طور سنتى شریک ائتلافى حزب سوسیال دموکرات است و به نظر مى‌رسد این حزب در پنج سال آینده به همراه حزب سوسیال دمکرات در نورد راین‌وستفالن حکومت خواهد کرد.

این در حالى است که در مقابل حزب دموکرات آزاد به عنوان شریک ائتلافى سنتى حزب دموکرات مسیحى تنها کمتر از هفت درصد آرا را به خود اختصاص داده که با توجه به شکست سنگین حزب دموکرات مسیحى نمى‌تواند امیدى به مشارکت در قدرت داشته باشد.

از جمله مهم‌ترین برنامه‌هاى اعلام شده از سوى احزاب پیروز در انتخابات ایالتى نورد راین‌وست‌فالن مى‌توان به اصلاح نظام آموزشى و لغو قانون پرداخت شهریه براى دانشگاه‌ها اشاره کرد.
XS
SM
MD
LG