لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۱

زلزله‌زدگان هائیتى نیازمند آب و غذا؛ روند کمک رسانی کند است


در حالى که هزاران تن از زلزله‌زدگان هائیتى همچنان در انتظار آب و مواد غذایى هستند، به دلیل مشکلات لجستیکى روند توزیع کمک‌هاى بین‌المللى میان زلزله‌زدگان به کندى صورت مى‌گیرد.

به گزارش خبرگزارى‌هاى بین‌المللى، با گذشت پنج روز از وقوع زلزله ویرانگر در هائیتى، صدها هزار نفر از زلزله زدگان این کشور همچنان در انتظار کمک‌هاى خارجى هستند.

با وجود ارسال کمک‌ها از نقاط مختلف جهان، کار توزیع این کمک‌ها و به ویژه آب و مواد غذایى در میان زلزله‌زدگان به دلیل مشکلات لجستیکى به کندى صورت مى‌گیرد.

از سوى دیگر سازمان پزشکان بدون مرز روز یکشنبه اعلام کرد که چندین هواپیماى حامل کمک‌ها و تجهیزات مهم پزشکى براى زلزله زدگان اجازه فرود در فرودگاه پورت و پرنس را نیافته و مجبور به بازگشت شده‌اند.

این در حالى است که بسیارى از کسانى که در جریان زلزله مجروح شده‌اند، همچنان در انتظار کمک‌هاى پزشکى و انجام عمل‌هاى جراحى هستند.

دولت هائیتى پیشتر کنترل مهم‌ترین فرودگاه این کشور در پورت و پرنس را به ارتش آمریکا واگذار کرده‌ بود، تا بدین ترتیب روند امدادرسانى به زلزله‌زدگان با هماهنگى و سرعت بیشترى انجام شود.

در این میان امدادگران اعزامى از ایالات متحده و ترکیه صبح روز یکشنبه اعلام کردند، یک دختر هفت ساله، یک مرد ۳۴ ساله و یک زن ۵۰ ساله را زنده از زیر ویرانه‌هاى یک سوپر مارکت در پورت و پرنس بیرون آورده‌اند.

امدادگران بین‌المللى تاکنون حدود ۷۰ نفر را زنده از زیر آوار بیرون آورده‌اند.

در جریان زلزله هفت ریشترى که روز سه‌شنبه پایتخت هائیتى و مناطق اطراف آن را در هم کوبید، صدها هزار نفر بى‌خانمان و ده‌ها هزار نفر کشته ‌شده‌اند.

در حالى که پیشتر وزیر کشور هائیتى شمار قربانیان این زلزله را تا ۲۰۰ هزار نفر برآورد کرده بود، دستگاه‌هاى دولتى در این کشور و نیز سازمان بهداشت جهانى روز یکشنبه شمار جان باختگان را تا ۵۰ هزار نفر اعلام کرده‌اند.

همچنین بر اساس آخرین آمارهاى اعلام شده، شمار زخمى‌ها حدود ۲۵۰ هزار نفر و شمار کسانى که خانه و کاشانه خود را از دست داده‌اند، حدود یک و نیم میلیون نفر است.

ژان ماکس بلریو، نخست وزیر هائیتى، به خبرگزارى فرانسه گفته است که تاکنون ۲۵ هزار جسد از زیر آوار بیرون آورده و دفن شده است.

پیشتر گزارش‌هایى در باره دفن اجساد کشته‌شدگان زلزله در گورهاى دسته‌جمعى و بدون تشخیص هویت منتشر شده بود.

به گفته شاهدان عینى، هیچ گوشه‌اى از پایتخت دو میلیون نفرى هائیتى از ویرانى‌هاى ناشى از زلزله در امان نمانده است.

همچنین زلزله در شهرهاى اطراف پورت و پرنس نیز تلفات و خسارات بسیار سنگینى برجاى گذارده است که بر اساس اعلام سازمان ملل ابعاد فاجعه در این شهرها دست‌کم همانند پورت و پرنس است.

بر اساس این گزارش در شهر لئوگان واقع در سى کیلومترى غرب پایتخت ۸۰ تا ۹۰ درصد ساختمان‌ها ویران شده‌اند.

به گفته یکى از مقام‌هاى سازمان ملل در این شهر ۱۳۴ هزار نفرى هزاران نفر بر اثر زلزله جان باخته‌اند.

هائیتى با حدود ۱۰ میلیون جمعیت فقیرترین کشور در نیم‌‌کره ‌غربى به شمار مى‌رود.
XS
SM
MD
LG