لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۸

البرادعی: ايران به فن آوری هسته ای نزديک می شود


به گفته محمد البرادعی ایران در صدد دستیابی به مهارت لازم برای تولید سلاح های هسته ای به عنوان تضمینی در برابر تهدیدهای خارجی است.
به گفته محمد البرادعی ایران در صدد دستیابی به مهارت لازم برای تولید سلاح های هسته ای به عنوان تضمینی در برابر تهدیدهای خارجی است.

محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی گفت: « ايران به فن آوری هسته ای نزديک می شود و می خواهد امکان ساخت سلاح هسته ای را به عنوان گزينه ای در اختيار داشته باشد.»

به گزارش خبرگزاری آلمان، آقای البرادعی در مصاحبه ای با بی بی سی گفت که «ايران می خواهد پيامی به همسايگانش و بقيه جهان بفرستد: با ما درگير نشويد.»

آقای البرادعی افزود که «هدف نهايی ايران، به نظر من اين است که بصورت يک قدرت مهم در خاورميانه شناخته شود.»

شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی قصد دارد در ادامه نشست خود در هفته جاری همچنان به بررسی موضوع فعاليت‌های هسته‌ای کشورهای ايران، سوريه و کره شمالی ادامه دهد.

اعضای شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی در نشست هفته جاری خود که روز دوشنبه آغاز و در روز جمعه ادامه خواهد يافت.
مساله هسته‌ای ايران که از چند سال پيش از مهم‌ترين مسايل مطرح در دستور کار نشست سی و پنج کشور عضور شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی در وين بوده است، اين بار به دليل تحولات و ناآرامی‌های مربوط به انتخابات رياست جمهوری در ايران تحت الشعاع اين تحولات قرار گرفته است.

مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی در آخرين گزارش خود در باره موضوع هسته‌ای ايران يک بار ديگر تاکيد کرده بود، که اين آژانس در اين باره اطمينان ندارد که آيا ايران سرگرم تلاش برای توليد سلاح‌های هسته‌ای است يا خير.

با اين حال اين گزارش تصريح کرده است که ايران در ماه‌ای گذشته عليرغم فشارهای بين‌المللی برنامه غنی سازی اورانيوم خود را گسترش داده و بر ميزان اورانيوم غنی سازی شده خود افزوده است.

کشورهای غربی همواره ايران را به تلاش برای توليد جنگ افزارهای هسته‌ای متهم می‌کنند، در مقابل ايران اين اتهام‌ها را رد کرده و می‌گويد، برنامه هسته‌ای ايران کشور اهداف صرفاً صلح آميز را دنبال می‌کند.

خبرگزاری چينی شين‌هوا در گزارشی در اين باره می‌نويسد، در اين ميان محمود احمدی نژاد رييس جمهور ايران نيز از زمان به قدرت رسيدن در سال ۲۰۰۵ از هرگونه نرمشی در ارتباط با برنامه هسته‌ای اين کشور خودداری کرده است و از اين رو انتخاب دوباره به نگرانی کشورهای غربی در مورد عدم تغيير سياست ايران در اين زمينه دامن زده است.

محمد البرادعی مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در نطق افتتاحيه خود با اشاره به مساله هسته‌ای ايران ابراز اميداواری کرد، هر چه زودتر گفت و گوی ميان ايالات متحده و ايران در اين باره آغاز شود تا از اين طريق به «راه حلی جامع برای کليه مسايل امنيتی، سياسی و اقتصادی، که در پنجاه سال گذشته شکل گرفته‌اند»، دست يافته شود.

موضوع فعاليت‌های هسته‌ای سوريه نيز از جمله دستور کارهای مهم نشست جاری شورای حکام به شمار می‌آيد. اسراييل در سال ۲۰۰۷ يک مرکز هسته‌ای اين کشور را نابود کرد.

بعدها نيز بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی نشانه‌های از اورانيوم در اين تاسيسات و ساير نقاط سوريه يافتند. اين در حالی است که دمشق اتهام تلاش برای توليد سلاح هسته‌ای در اين تاسيسات را رد می‌کند.

آزمايش‌های اتمی کره شمالی نيز در دستور کار نشست شورای حکام قرار دارد. محمد البرادعی با ابراز نگرانی از انجام اين آزمايش‌ها اين اقدام را «گامی نادرست در مسيری نادرست» خواند.

موضوع انتخاب مدير کل جديد آژانس بين المللی انرژی اتمی و مسايل مربوط به بودجه اين آژانس از ديگر موضوعات مطرح در نشست شورای حکام است.

يوکيا آمانو، سفير ژاپن در آژانس بين المللی انرژی اتمی جدی‌ترين گزينه برای جايگزينی محمد البرادعی به شمار می‌آيد.

XS
SM
MD
LG