لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۳

تلفات حوادث رانندگى در ايران؛ بيش از ۱۲ هزار کشته طی شش ماه


هر ساعت سه نفر در ایران در سوانح رانندگی کشته می شوند.
هر ساعت سه نفر در ایران در سوانح رانندگی کشته می شوند.
بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت راه و ترابری ایران، تنها در شش ماهه نخست سال جارى بيش از دوازده هزار نفر در سوانح رانندگى و تصادفات جاده ای ایران جان خود را از دست داده‌اند.

شهريار افندى‌زاده، رييس سازمان راهدارى و حمل و نقل جاده‌اى ايران که زیر نظر وزارت راه و ترابری است، روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اعلام كرد، در شش ماهه نخست سال جارى، ۱۲ هزار و ۲۸۶ نفر در ايران بر اثر سوانح رانندگى كشته شده‌اند.

به گفته وی، اين ميزان تلفات نسبت به مدت مشابه در سال گذشته شش درصد كاهش داشته است. در شش ماهه نخست سال گذشته، ۱۳ هزار و ۶۸ نفر در تصادفات رانندگى كشته شده بودند.

همچنين بر اساس اعلام سازمان پزشكى قانونى كشور، در سال ۱۳۸۷ مجموعاً ۲۳ هزار و ۳۶۲ نفر در تصادفات رانندگى در ايران كشته شده بودند كه اين ميزان نسبت به سال پيش از آن حدود دو درصد افزايش را نشان مى‌داد.

ايران از جمله كشورهايى است كه بيشترين ميزان مرگ و مير در سوانح رانندگى در جهان را به خود اختصاص داده است.

استاندارد نبودن جاده‌ها و وسايل نقليه و نيز فرهنگ نادرست رانندگى از جمله دلايل بالا بودن ميزان تلفات حوادث رانندگى در ايران اعلام شده است.

به گفته رييس سازمان راهدارى و حمل و نقل جاده‌اى ايران، در شش ماه نخست سال جارى هفت هزار و ۲۸۱ نفر در تصادف‌هاى برون شهرى و سه هزار و ۶۹۲ نيز در سوانح درون شهرى كشته شده‌اند.

شهريار افندى‌زاده در باره مهم‌ترين علل بروز سوانح رانندگى در ايران گفت: «بر اساس بررسي هاى انجام شده، حدود ۷۰ درصد سوانح رانندگى ناشى از عوامل انسانى است كه شامل سرعت بيش از حد، انحراف به چپ و واژگونى مى‌شود، ضمن اينكه تنها ۳۰ درصد سوانح مربوط به عوامل جاده و وسيله نقليه است.»

اين در حالى است كه بر اساس اعلام راهنمايى و رانندگى نيروى انتظامى، ۳۰ درصد علل تصادفات در ايران به وضعيت جاده‌ها و ايمن نبودن آنها مربوط مى‌شود و سهم خطاى انسانى نيز حدود ۵۰ درصد و سهم نقص فنى خودروها ۱۳ درصد است.

چندى پيش معاون شهردار تهران اعلام كرده بود، به طور متوسط هر ساعت سه نفر در حوادث رانندگى ایران جان خود را از دست مى‌دهند.

بر اساس اعلام سازمان پزشكى قانونى ايران، بيشترين سوانح رانندگى مرگ بار در استان تهران روى مى‌دهد، به طورى كه طی سال گذشته دو هزار و ۴۴۶ نفر در استان تهران در تصادف رانندگى جان خود را از دست دادند.

استان فارس از نظر ميزان قربانيان سوانح رانندگى در رتبه دوم قرار گرفته است. در سال ۱۳۸۷، ۱۸۴۹ نفر در اين استان در سوانح رانندگى كشته شدند.

همچنين استان خراسان رضوى با ۷۷۹۷ كشته از اين نظر در رده سوم قرار گرفته است.
XS
SM
MD
LG