لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۶

انتقاد اصولگرایان از اظهارات احمدی نژاد درباره مساله حجاب


سخنان محمود احمدی‌نژاد در تلویزیون جمهوری اسلامی که گفته بود، دولت هیچ نقشی در آنچه مبارزه با «بدحجابی» خوانده می‌شود، ندارد، با واکنش تند رسانه‌ها و چهره‌های اصولگرای حامی دولت روبرو شده است.

روزنامه محافظه‌کار «کیهان» که از حامیان دولت محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌آید و مدیر مسئول آن از جانب رهبر جمهوری اسلامی منصوب شده است، روز سه‌شنبه از سخنان محمود احمدی‌نژاد در باره «مبارزه با بدحجابی» به شدت انتقاد کرد.

کیهان با نام‌بردن از «بدحجابی» به عنوان یک «ناهنجاری»، برخورد با آن را وظیفه دستگاه‌های حکومتی دانسته و نوشته است: « به نظر می‌رسد متاسفانه برخی مشورت‌های غلط در این زمینه به رئیس جمهور محترم داده می‌شود که با بنیان اسلامی و انقلابی تفکر ایشان در تضاد است. برخی گمانه‌ها حاکی از آن است که جریانی می‌کوشد به ایجاد بدگمانی میان علما و متدینین با رئیس جمهور خدمتگزار دامن بزند و نتیجه این بدگمانی را در آغوش فتنه‌گران بریزد.»

رییس دولت دهم یکشنبه شب در یک گفت و گوی زنده تلویزیونی با سلب مسئولیت از دولت در مورد برخورد نیروی انتظامی با «بدحجابی» گفته بود:« عده‌ای در هر دوره‌ای هرچند ماه می‌خواهند جنجالی در کشور برپا و برخورد کنند که بنده در همین جا به صراحت اعلام می‌کنم که ما مطلقاً و از بنیاد با این موضوع مخالفیم.»

محمود احمدی‌نژاد همچنین افزوده بود: « برخی‌ها می‌گویند باید امر به معروف کنیم و این حرف درستی است، اما قبل از امر به معروف باید پدیده‌ای در جامعه تبدیل به معروف شود و وقتی معروف شد و عموم جامعه گفتند، این کار خوبی است با روش درست به او می‌گوییم این موضوع را رعایت کند.»

رییس دولت دهم با اشاره به برخوردهای صورت گرفته با جوانان در چارچوب مبارزه با «بدحجابی» گفته بود: «محال است فردی، شخصیت کسی را تخریب کند و او حرفش را بپذیرد. باید با ادبیات امروز با نسل خود حرف بزنیم و مفاهیم مکتب را با بیان امروز منتقل کنیم.»

احمدی‌نژاد همچنین تاکید کرده بود: « اینها ربطی به دولت ندارد و دولت واقعاً در این مسائل دخالتی ندارد؛ ما اینها را توهین می‌دانیم که زن و مردی در خیابان راه بروند و کسی بیاید بگوید نسبت شما چیست. هیچ کس حق ندارد در این مورد سؤال کند، این به معنای آن نیست که ما نابسامانی‌های اجتماعی را نمی‌بینیم و یا نباید اصلاح کنیم بلکه می‌گویم این روش، روش درستی نیست. اینها مال دولت نیست و آنها را قبول نداریم و تا آنجایی که بتوانیم برخورد و کنترل می‌کنیم.»

در واکنش به این اظهارات حسن ابراهیمی، نماینده بیرجند در مجلس شورای اسلامی و از اعضای جامعه روحانیت مبارز با متفاوت دانستن اظهارات رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد با عملکرد وی به خبرگزاری ایلنا گفته است: « اگر برخوردها با بدحجابی در سطح جامعه از سوی دولت نیست، پس بفرمایند که چه نیرویی خارج از دولت این برخوردها را می‌کند؟»

این نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به اینکه محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس دولت، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز هست، یادآور شده است: «ایشان مصوبه همین شورا مبنی بر طرح عفاف و حجاب را به‌عنوان رئیس‌جمهور برای اجرا به وزیر کشور ابلاغ کردند و مامورین نیروی انتظامی هم که در سطح جامعه با بدحجابی برخورد می‌کنند، ماموران وزارت کشور محسوب می‌شوند. پس چطور دولت می‌گوید که این برخوردها از سوی دولت نیست؟ اگر رئیس‌جمهور مخالف این برخوردها هستند امر کنند تا دیگر انجام نشود.»

همچنین محمدتقی رهبر، رئیس مجمع نمایندگان روحانی مجلس نیز با اشاره به سفر روز دوشنبه روحانیون مجلس به قم و دیدار آنها با مراجع تقلید، از «بازتاب بسیار منفی» سخنان رئیس دولت در میان مراجع تقلید خبر داده است.

وی در این باره به خبرگزاری مهر گفته است: « صحبت علما این بود که چرا پس از سستی‌هایی که قبلاً اتفاق افتاده است، آقای رئیس جمهور این حرف‌ها را مطرح می‌کند. آنان تاکید کردند ما نیز موافق برخورد نامطلوب در خیابان با افراد نیستیم، اما آیا باید گفته شود که ما مخالف این طرح‌ها هستیم؟»

محمدتقی رهبر افزوده است: «این سخنان رئیس جمهور چراغ سبز به بی‌بند و باری‌ها است. اگر مبنا را قضاوت آقای احمدی‌نژاد در مورد این طرح بدانیم که در پی آن کسی با کسی کاری نداشته باشد، فردا شاهد توسعه کشف حجاب‌ها از اتومبیل‌ها به خیابان‌ها هستیم.»

همچنین محمدجعفر منتظری، رییس دیوان عدالت اداری نیز روز سه‌شنبه به انتقاد از سخنان محمود احمدی‌نژاد درباره برخورد با «بدحجابی» پرداخته و اظهار داشت: « آیا در نظام اسلامی مسئولین امر وظیفه ندارند که شرایط را به گونه‌ای فراهم کنند که این هنجار‌شکنی‌ها به حداقل برسد. چرا بعضی به خود اجازه می‌دهند یک روز در جایگاه نگهبان بنشینند و قوانین را خلاف قانون اسلامی معرفی کنند و یک روز به جای فقها بنشینند و فتوی بدهند.»

وی همچنین با رد نظر رییس دولت درباره مصداق «معروف» در جامعه افزود: « معروف این نیست که عرف جامعه یک امری را معروف بداند، معروف آن است که خدا آن را بعنوان معروف معرفی کرده است، معروف آن است که شریعت مقدس اسلام آن را بعنوان معروف معرفی کرده است. اگر فرض کنیم جامعه یک روز منکر اسلامی را معروف تلقی کند کما اینکه در غرب اینگونه است آیا این دیگر معروف می‌شود؟ این چه حرفی است که در قالب هیچ یک از موازین شرعی نمی‌گنجد و بعد در یک رسانه عمومی مطرح می‌شود.»

همچنین محمدنبی حبیبی، دبیر کل حزب موتلفه اسلامی، از گروه‌های حامی دولت نیز با انتقاد از « تعلل دولت در اجرای قانون مصوب شورای انقلاب فرهنگی در خصوص عفاف و حجاب» گفته است: « توضیحات آقای رئیس جمهور در گفتگو با سیما متدینین را راضی نمی‌کند. جرایم سازمان یافته فرهنگی که عفت و پاکدامنی جامعه را تهدید می‌کند جدی است باید دولت در این مورد همت و کار مضاعفی نشان دهد.»

از سوی دیگر علی مطهری، از نمایندگان اصولگرای مجلس شورای اسلامی نیز روز سه‌شنبه با «نادرست» ارزیابی کردن سخنان محمود احمدی‌نژاد درباره «حجاب و عفاف» اظهار داشت: « اگر دولت بخواهد با این موضوع مخالفت کند، در واقع این مسئله به معنی مخالفت با حکم اسلام است و اتفاقاً باید گفت که در دوره کنونی اجرای طرح عفاف و حجاب با برنامه‌ریزی خوبی در حال اجرا بود و آثار مثبتی هم داشت.»

وی افزود: «وزارت کشور هم آمادگی خود را برای این طرح اعلام کرده اما سخنان رئیس‌جمهور مخالف برنامه‌ریزی وزارت کشور در مورد این مسئله بود و رئیس جمهور با سخنانی که مطرح کرد در واقع کار خود را زیر سؤال برد.»

علی مطهری همچنین سخنان رییس دولت در این باره را تحت تاثیر دیدگاه‌های رحیم مشایی، معاون وی، ارزیابی کرده و گفته است: « البته به نظر من رئیس‌جمهور در خصوص این مسائل تحت تاثیر افکار آقای مشایی قرار گرفته، در این راستا شاهدیم که دولت در زنده کردن فرهنگ ایران باستان هم تلاش زیادی می‌کند.»

وی در این ارتباط افزوده است:« سخنانی که رئیس‌جمهور در خصوص عفاف و حجاب مطرح کرد متعلق به افکار آقای مشایی است. در این راستا شاهد بودیم که اخیرا رئیس جمهور گفت ما فرزندان رستم و اسفندیار و آرش هستیم.»
XS
SM
MD
LG