لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۱

گزارش مجله نيچر در باره سرقت علمى دو وزير احمدى‌نژاد


کامران دانشجو (راست) و حمید بهبهانی دو تن از وزرای احمدی نژاد که به سرقت علمی متهم شده اند.
کامران دانشجو (راست) و حمید بهبهانی دو تن از وزرای احمدی نژاد که به سرقت علمی متهم شده اند.
نشريه علمى «نيچر» روز پنجشنبه اعلام كرد، تحقيقات انجام شده توسط اين نشريه نشان مى‌دهد، وزراى علوم و راه و ترابرى دولت محمود احمدى‌نژاد مرتكب جعل و سرقت منابع علمى شده‌اند.

بر اساس اعلام اين نشريه معتبر علمى، اين دو وزير ايرانى مطالبى را به نام خود چاپ كرده‌اند كه بخش عمده آن از روى پايان‌نامه‌‌هاى ديگر نسخه بردارى يا كپى شده است.

چندى پيش نيز نشريه نيچر در مقاله‌اى مدعى شده بود، كامران دانشجو وزير كنونى علوم، براى نوشتن مقاله‌اى كه درسال ۲۰۰۹ منتشركرد، بخش مهمى از متون و ارقام خود را از روى مقاله دانشمندان كره جنوبى كپى بردارى كرده است.

كامران دانشجو از استادان دانشگاه علم و صنعت ايران است و قبل از انتصاب به مقام وزرات در دولت جديد محمود احمدى نژاد، رياست ستاد انتخابات وزارت كشور را بر عهده داشت.

وى در اين سمت از مسئولان اصلى برگزارى و شمارش آراى انتخابات اخير رياست جمهورى ايران به شمار مى‌رفت، كه نتايج آن با اعتراض گسترده مردمى در ايران روبرو شده است.

بر اساس اعلام مجله نيچر مسوولان چند نشريه علمى از جمله جورنال علوم مكانيک و تكنولوژى و همينطور جورنال مكانيك چاپ تايوان پس از انتشار اين اخبار، مطالب كامران دانشجو و همكار وى را حذف كرده‌اند.

دو هفته پس ازافشاگرى مجله نيچر در باره «سرقت علمى» كامران دانشجو، روزنامه ليبراسيون چاپ پاريس، از يك سرقت علمى ديگر خبر داد كه توسط حميد بهبهانى وزير راه كابينه دولت دهم انجام گرفته است.

بر پايه اين خبر، حميد بهبهانى به همراه حسن زيارى و محمد خيبرى، بخش‌هايى از مقاله‌هاى يک استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم دريايى به نام كريستوف كلارامان و همكاران كره‌اى و كانادا‌يى‌ وى را كپى بردارى كرده و درسال ۲۰۰۶، به نام خود در نشريه دانشگاه علم و صنعت چاپ كرده‌اند.

به دنبال انتشار اين اخبار شمارى از شخصيت هاى برجسته علمى در ايران خواستار انجام تحقيقاتى در اين زمينه شده‌اند و به نظر مى رسد يكى از كميسيون‌هاى مجلس شوراى اسلامى نيز قصد دارد تحقيقاتى در اين زمينه انجام دهد.

بسيارى از دانشجويان و محققان ايرانى در داخل و خارج از كشور مى گويند، اين نمونه‌هاى سرقت و جعل مطالب علمى ضربه بزرگى به اعتبار جامعه علمى ايران وارد خواهد كرد.

مجله نيچر در پايان گزارش خود در اين باره، به «سرقت علمى» صورت گرفته توسط حميد بهبهانى وزير راه دولت احمدى‌نژاد و حسن زيارى معاون وى و رييس راه آهن دولتى ايران و مجمد خبيرى نيز اشاره كرده است.

حميد بهبهانى و حسن زيارى هر دو از «استادان» دانشگاه علم و صنعت ايران به شمار مى‌آيند و محمد خبيرى نيز در زمان انتشار مقاله مورد اشاره دانشجوى مقطع دكترى در اين دانشگاه بوده است.

همچنین حميد بهبهانى در دانشگاه علم و صنعت ايران استاد ناظر محمود احمدى‌نژاد در مقطع دكترى بوده است.
XS
SM
MD
LG