لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۰

تحریم‌ها مانعی بر سر راه احداث تصفیه‌خانه در عسلویه


عدم احداث واحد تصفیه فاضلاب صنعتی در عسلویه مشکلات زیست محیطی به دنبال داشته است.
عدم احداث واحد تصفیه فاضلاب صنعتی در عسلویه مشکلات زیست محیطی به دنبال داشته است.
وزارت نفت ايران تحريم اقتصادی اين کشور را علت اصلی بروز مشکل در سيستم تصفيه فاضلاب در منطقه عسلويه اعلام کرده است.

معاون محيط زيست انسانی سازمان حفاظت محيط زيست ايران با اشاره به آلودگی‌های زيست محيطی در عسلويه و نامناسب بودن سيستم تصفيه فاضلاب در اين منطقه صنعتی روز چهارشنبه به خبرگزاری کار ايران، ايلنا گفت:« وزارت نفت علت تاخير در راه اندازی سيستم‌های تصفيه فاضلاب در منطقه آزاد عسلويه را تحريم اقتصادی می‌داند و اعتقاد دارد چون اين سيستم‌ها وارداتی بوده و ايران در تحريم اقتصادی به سر می برد، امکان تهيه اين واحدها وجود ندارد.»

«حسن اصيليان» در باره آلودگی آب و مشکلاتی که فاضلاب‌های صنعتی در منطقه عسلويه ايجاد کرده است، اظهار داشت، با توجه به بالا بودن حجم فعاليت‌های صنعتی در اين منطقه قرار شد، سامانه‌ای با نام «سيستم پتروشيمی مبين» احداث شود که وظيفه آن تامين يوتيليتی [تاسیسات پشتیبان] واحدهای صنعتی و نيز تصفيه فاضلاب صنعتی واحد‌های پتروشيمی بر اساس استانداردهای ملی و بين‌المللی بود.

یوتیلیتی یا تاسیسات پشتیبان می تواند شامل آب، برق و دیگر ملزومات تولید باشد.

به گفته معاون سازمان حفاظت محيط زيست در حالی که «واحدهای پتروشيمی در عسلويه احداث و شروع به کار کرده بودند، احداث واحدی که قرار بود يوتيليتی آنها را تامين و تصفيه خانه مرکزی را احداث می کرد، از برنامه عقب ماند.»

این سخنان در حالی بیان می شود که مقام‌های عالی رتبه ايران همواره بر بی‌تاثير بودن تحريم‌های جهانی عليه اين کشور تاکيد کرده‌اند.

شورای امنیت تاکنون سه قطعنامه تحریمی علیه ایران صادر کرده و از این کشور خواسته تا غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. تهران تاکنون از این امر سرپیچی کرده و غنی سازی را حق این کشور می خواند.

حسن اصيليان در عين حال اعلام کرد، سرانجام با پيگيری‌های سازمان حفاظت محيط زيست اين واحد به صورت دستی راه اندازی شده و تلاش سازمان برای احداث يک سيستم خودکار تصفيه فاضلاب صنعتی در عسلويه همچنان ادامه دارد.

عسلویه بخشی از استان بوشهر در جنوب ایران است.

آلودگی هوا در عسلويه

معاون محيط زيست انسانی سازمان حفاظت محيط زيست همچنين وضعيت هوای عسلويه را نامناسب خواند و گفت: «در عسلويه خروج گازها و سوختن بی رويه فلرها و انتشار گوگرد باعث شده که آلودگی هوا در سطح بالايی قرار داشته باشد.»

وی اعلام کرد، ‌سازمان حفاظت محيط زيست پيگيری‌های زيادی در اين زمينه انجام داده و راهکارهايی را به منظور کنترل اين آلودگی‌ها ارايه کرده است که وزارت نفت موظف شده است درکوتاه مدت اين برنامه ها را اجرا کند.

با اين حال آقای اصيليان گفت، که برخی از برنامه‌ها در اين زمينه همچنان مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. هر چند به گفته وی وزارت نفت قول داده است، هر چه زودتر عسلويه را به يک منطقه ايمن از نظر زيست محيطی تبديل کند.

معاون سازمان محيط زيست کشور با تاکيد بر به خطر افتادن سلامتی ساکنان منطقه اظهار داشت، حتی اگر اثرات ناشی از آلودگی هوا به صورت حاد نباشد، در بلند مدت سلامت مردم را با خطر جدی روبرو خواهد کرد.

بر اساس اصل ۵۹ قانون اساسی ايران و نيز مواد ۱۰ و ۱۱ قانون حفاظت و بهسازی محيط زيست، هر نوع فعاليتی که منجر به آلودگی محيط زيست شود ممنوع است.
XS
SM
MD
LG