لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۰

خبرنگار یونانی واشینگتن تایمز در تهران آزاد شد


ایاسون آتاناسیادیس (چپ)، خبرنگار بریتانیایی- یونانی که در تهران بازداشت شده بود
ایاسون آتاناسیادیس (چپ)، خبرنگار بریتانیایی- یونانی که در تهران بازداشت شده بود
به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی، یک خبرنگار بریتانیایی- یونانی واشینگتن تایمز که در جریان اعتراض‌های پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری بازداشت شده بود روز یک‌شنبه از زندان آزاد شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یک‌شنبه به نقل از تلویزیون دولتی ایران گزارش داد که خبرنگار بریتانیایی- یونانی روزنامه آمریکایی «واشینگتن تایمز» که حدود دو هفته پیش در تهران بازداشت شده بود آزاد شده است.

وزیر خارجه یونان در بیانیه‌ای که در همین زمینه منتشر شد ضمن ابراز رضایت از آزادی این خبرنگار یونانی‌تبار گفت آزادی او نتیجه «تماس‌های مکرر با وزارت خارجه ایران» بوده است.

در این بیانیه آمده است که این خبرنگار واشینگتن تایمز که بیش از دو هفته را در بازداشت به سر برده «به کمک سفارت یونان در ایران» تا آخرین ساعات روز یکشنبه تهران را به مقصد یونان ترک خواهد کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی علت بازداشت «یاسون آتاناسیادیس» را «انجام فعالیت‌های مغایر با اصول روزنامه‌نگاری» اعلام کرده‌اند.

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز یکشنبه درباره آزادی این خبرنگار بریتانیایی- یونانی اظهار داشت: «یاسون آتاناسیادیس در چارچوب مناسبات متین تهران - آتن و تلاش‌ها و مساعی خیرخواهانه سفیر کشورمان در یونان و نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک آزاد شد.»

به دنبال آغاز اعتراض‌های گسترده خیابانی به نتیجه اعلام شده از سوی وزارت کشور دولت نهم برای انتخابات ریاست جمهوری در ایران شمار زیادی از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی در ایران بازداشت شدند.

همچنین مازیار بهاری، خبرنگار ایرانی- کانادایی که برای هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک در تهران کار می‌کرد، نیز از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی بازداشت و به «فعالیت علیه امنیت ملی» متهم شده است.

ایران همچنین شماری از کارکنان ایرانی سفارت بریتانیا در تهران را بازداشت کرده و در حالی که دو تن از آنها هم‌چنان در بازداشت به سر می‌برند می‌گوید یکی از آنها را به جرم «اقدام علیه امنیت ملی» تحت پی‌گرد قرار خواهد داد. این اقدام افزایش شدید تنش در روابط ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا را در پی داشته است.

گفته می‌شود که این خبرنگار بریتانیایی- یونانی تنها خبرنگار بازداشت شده در جریان اعتراض‌های اخیر در ایران است که دارای ملیت ایرانی نیست.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین اعلام کرد که کارت خبرنگاری این خبرنگار به علت «تخلفات آشکار» توسط مقام‌های مربوطه باطل شده است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین می‌گوید یاسون آتاناسیادیس قبلاً نیز یک بار با گذرنامه انگلیسی به ایران آمده و از سوی مقام‌های ایران ممنوع‌الورود شده است.

مقام‌های ایرانی در این باره اظهار نظر نکرده‌اند که این خبرنگار بریتانیایی- یونانی در حال حاضر و پس از آزادی از زندان در کجا به سر می‌برد.
XS
SM
MD
LG