لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

۱۱۰ استاد و محقق دانشگاه های جهان خواستار تحقیقات مستقل درباره ترور على‌ محمدى شدند


نوآم چامسکی، زبان شناس برجسته آمریکایی، از جمله امضاء کنندگان نامه سرگشاده در محکومیت ترور مسعود علی محمدی، پیشتر نیز از جنبش سبز ایران حمایت کرده بود.
نوآم چامسکی، زبان شناس برجسته آمریکایی، از جمله امضاء کنندگان نامه سرگشاده در محکومیت ترور مسعود علی محمدی، پیشتر نیز از جنبش سبز ایران حمایت کرده بود.
۱۱۰ نفر از استادان و محققان دانشگاه های سراسر جهان با انتشار نامه سرگشاده‌اى ضمن محکوم کردن ترور مسعود على‌محمدى، استاد فیزیک دانشگاه تهران، خواستار بررسى فورى این حادثه توسط مراجع مستقل شدند.

در این نامه از تمام سازمان‌هاى طرفدار حقوق بشر در جهان خواسته شده است که نقض حقوق بشر توسط جمهورى اسلامى ایران و ترور دکتر مسعود على‌محمدى را محکوم کنند.

در این نامه همچنین آمده است: «با توجه به مشارکت جمهورى اسلامى در تروریسم دولتى و ایجاد محدودیت توسط حکومت برای تحقیق درباره ترور پروفسور على‌محمدى، ما خواستار بررسى این واقعه به وسیله مراجع مستقل هستیم.»

امضاء کنندگان این نامه که در بین آنها چهره‌هایى چون نوآم چامسکى، ژانت آفاری، نهلا عبدو، رامین جهانبگلو، سوزان بابیت، ناتالی دیویس، هوشنگ شهابی، احمد کریمی حکاک، منصور معدل، مهرداد مشایخی، مارکوس اسمیت، تد سویدنبورگ، سهراب بهداد و کاترین وسینگر به چشم مى‌خورد، از سوء قصد به مسعود على‌محمدى، به عنوان یک «ترور هدفمند و نمونه‌اى از خشونت‌ها در جمهورى اسلامى» نام برده‌اند.

دکتر مسعود على‌محمدى صبح روز ۲۲ دى ماه بر اثر انفجار یک بمب هدایت شونده در مقابل خانه خود در شمال تهران کشته شد.

پس از ترور این استاد دانشگاه تهران، رسانه‌ها و خبرگزارى‌هاى حامى دولت در ایران، از وى با عنوان دانشمند هسته‌اى نام برده بودند که این خبر در سایت‌ها و رسانه‌هاى هوادار جنبش سبز تکذیب شد.

به گفته هواداران جنبش سبز در ایران، آقاى على محمدى در انتخابات ریاست جمهورى خرداد ماه از میرحسین موسوى حمایت کرده و حتى در تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات در تهران نیز شرکت کرده بود.

در بخش دیگرى از نامه سرگشاده استادان دانشگاه‌هاى جهان در محکومیت ترور استاد فیزیک دانشگاه تهران به رویدادهاى پس از انتخابات ریاست جمهورى در ایران اشاره شده و آمده است، جمهورى اسلامى بازداشت و شکنجه استادان و دانشجویان را گسترش داده است.

نویسندگان این نامه به محدودیت‌هاى اعمال شده براى دانشگاهیان در ایران اشاره کرده و افزوده‌اند: «از زمان انتخابات ریاست جمهورى در ماه ژوئن، جمهوری اسلامی ایران اقدامات خود را در زمینه بازداشت و شکنجه دانشجویان و استادان دانشگاه‌ها تشدید کرده و نیروهاى دولتى شمارى از دانشجویان را در خیابان‌ها و شمار دیگری را نیز در زندان‌ها به قتل رسانده‌‌اند.»

در ادامه این نامه به حملات نیروهای امنیتی به دانشگاه‌ها اشاره شده و آمده است: «نیروهای دولتی برای حمله به دانشجویان وارد دانشگاه‌ها شده و خوابگاه‌های آنها را تخریب کرده و فعالیت های دانشگاهی آنها را مختل کردند. همچنین دانشجویان از ادامه تحصیل محروم شده‌اند.»

به دنبال گسترش اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران و پیوستن دانشجویان به این اعتراض‌ها، تعداد زیادی از دانشجویان و فعالان دانشجویی بازداشت و ماه هاست که در زندان به سر می‌برند.

همچنین برخی از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف ایران از سوی کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌های خود به محرومیت از تحصیل یا تبعید به دانشگاه‌های دیگر محکوم شده‌اند.

در نامه دانشگاهیان جهان در باره برخوردها با دانشگاهیان در ایران آمده است: «دانشگاهیان و دانشجویان تنها به این دلیل با این گونه اعمال خشونت‌آمیز روبرو شده‌اند که خواستار حقوق دمکراتیک خود و رعایت حقوق بشر شده‌اند.»
XS
SM
MD
LG