لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

تظاهرات وسیع در شهرهای آلمان در اعتراض به رخدادهای ایران


شماری زیادی از دانشجویان و ایرانیان مقیم آلمان روز سه شنبه برای اعلام همبستگی با جنبش مردم ایران در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در شهرهای مختلف این کشور دست به تظاهرات زدند.

تظاهرکنندگان در فرانکفورت که از شهرهای مختلف آلمان به این شهر آمده بودند، بعد از ظهر روز سه شنبه در یکی از میدان‌های اصلی فرانکفورت تجمع کردند.

این تظاهرات که در آن بیش از دوهزار نفر شرکت داشتند به ابتکار گروه‌های دانشجویی در دانشگاه‌های مناطق مرکزی آلمان برگزار شده بود. نیروهای پلیس آلمان با حضوری گسترده در اطراف تظاهر کنندگان آنها را زیر نظر داشتند. تظاهرات دانشجویان ایرانی در آلمان در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری و «تقلب در اعلام نتایج» به آرامی برگزار شد.

تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی مانند «موسوی، موسوی، حمایتت می‌کنیم»، «دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»، «ایرانی با غیرت، حمایت حمایت» ، «احمدی تقلب می‌کند، رهبر حمایت می‌کند»، «رای ما را دزدیده، داره باهاش پز می‌ده» و «موسوی، موسوی، رای ما را پس بگیر» با تظاهر کنندگان در ایران ابراز همبستگی کردند.

تظاهر کنندگان در فرانکفورت همچنین به صورت دسته جمعی به خواندن سرودهای «یار دبستانی» و «ای ایران، ای مرز پرگهر» پرداختند.

بیشتر تظاهر کنندگان با پوشیدن لباس‌های سبزرنگ و نیز استفاده از دست بندها و پیشانی‌بندهایی به رنگ سبز همسویی خود را با «موج سبز» در ایران به نمایش گذاردند.

همچنین شرکت کنندگان در تجمع روز سه شنبه فرانکفورت با سر دادن شعارهایی به زبان آلمانی از «سکوت» رهبران آلمان و جهان در قبال تحولات ایران انتقاد کرده و خواستار «همبستگی بین‌المللی» با جنبش اعتراضی در ایران شدند.

در بخش دیگری از این مراسم چند تن از برگزار کنندگان این تجمع برای تظاهرکنندگان سخنرانی کرده و هدف از این تظاهرات را حمایت از «مبارزه مردم ایران» خواندند.

دیروز همچنین تظاهرات مشابهی در شهرهای هامبورگ و برلین برگزار شده بود. تظاهرکنندگان در هامبورگ در مقابل ساختمان کنسول‌گری جمهوری اسلامی در این شهر گرد هم آمده بودند.

تظاهرات در آلمان در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران در روزهای آینده نیز ادامه می‌یابد و قرار است روز جمعه نیز تظاهرات دیگری در برلین برگزار شود.
XS
SM
MD
LG