لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۸

شورای نگهبان: احتمال برگزاری انتخابات مجدد دور از ذهن نیست


عباس علی کدخدايی
عباس علی کدخدايی
سخنگوی شورای نگهبان، سه شنبه، در نشست خبری خود در پاسخ به این سئوال که موسوی و کروبی خواهان ابطال انتخابات هستند لذا تا چه حد امکان برگزاری انتخابات مجدد وجود دارد، اعلام کرد که « احتمال برگزاری انتخابات مجدد دور از ذهن نیست.»

به گزارش خبرگزاری مهر، سخنگوی شورای نگهبان روز سه شنبه اعلام کرد، اگر اين شورا به اين نتيجه برسد که تخلفاتی در روند انتخابات رياست جمهوری روی داده است، دستور بازشماری آرا را صادر خواهد کرد.

عباس علی کدخدايی همچنین روز سه شنبه در گفت و گو با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا از مواردی مانند «خريد رای يا استفاده از شناسنامه جعلی» به عنوان تخلفاتی ياد کرده است که در صورت اثبات آن برای شورای نگهبان، منجر به صدور دستور بازشماری آرا از سوی اين شورا خواهد شد.

همچنین تلویزیون دولتی ایران به نقل از سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که «تنها صندوق‌های حوزه‌های مورد اختلاف بازشماری خواهد شد.»

اين در حالی است که ميرحسين موسوی و مهدی کروبی به عنوان دو تن از نامزدهای اصلاح طلب در انتخابات رياست جمهوری با رد نتايج اعلام شده از سوی وزارت کشور خواستار «ابطال اين انتخابات» و برگزاری دوباره آن شده‌اند.

این کاندیداها می‌گویند که در بسیاری از حوزه‌های رای گیری اجازه داده نشده بود تا ناظران آنها بر نحوه رای گیری نظارت داشته باشند.

ميرحسين موسوی روز دوشنبه در جمع تظاهرکنندگان در تهران با تاکيد بر لزوم باطل اعلام کردن انتخابات رياست جمهوری در ايران آمادگی خود را برای شرکت دوباره در انتخابات اعلام کرده بود.

آقای موسوی گفته است: «ما بايد با الله اکبرهايمان و از طريق راه‌های قانونی به دنبال حق پايمال شده مردم خود باشيم و بتوانيم جلوی اين پديده، اين دروغ آخرين، يعنی اين تقلب و شعبده‌بازی حيرت آور بايستيم.»

وی همچنين افزود: «راه حل بنده ابطال اين انتخابات مخدوش است و اين کمترين هزينه را برای ملت ما خواهد داشت و گرنه از اعتماد ملت به دولت و نظام هيچ چيزی باقی نخواهد ماند.»

مهدی کروبی نيز که روز دوشنبه در جمع تظاهرکنندگان مخالف محمود احمدی‌نژاد در تهران حاضر شد، روز يکشنبه در دومين بيانيه خود از زمان اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری با «نامشروع» خواندن اين انتخابات بار ديگر تاکيد کرده بود، محمود احمدی‌نژاد را «رئيس جمهور ايران نمی‌دانم.»

بعد از ظهر روز دوشنبه معترضان به نتيجه انتخابات ۲۲ خرداد در یک راه‌پیمایی میلیونی، از ميدان امام حسين تهران به سمت ميدان آزادی تظاهرات کردند و شعارهايی چون «احمدی احمدی، ۶۳ درصدت کو؟»، «الله اکبر» و «موسوی، موسوی، رای منو پس بگير» سر دادند.

اعتراض ها پس از آن اوج گرفت که وزارت کشور جمهوری اسلامی ايران روز شنبه اعلام کرد، محمود احمدی نژاد با کسب ۲۴ ميليون و ۵۰۰ هزار رای از مجموع ۳۹ ميليون برنده رقابت انتخابات رياست جمهوری شده است.

اعلام اين نتايج با واکنش شديد مير حسين موسوی، نخست وزير سابق، و مهدی کروبی، رئيس سابق مجلس، روبه‌رو شده و آن را «شعبده بازی دست اندرکاران انتخابات و صدا و سيما» و «مضحک» دانسته‌اند.

روز يکشنبه ميرحسين موسوی با آيت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ديدار کرده و مراتب اعتراض خود را نسبت به روند برگزاری انتخابات به وی اعلام کرده بود.

آيت الله خامنه‌ای در اين ديدار از نخست وزير پيشين ايران خواسته بود اعتراض‌های خود را «از طريق قانونی دنبال کند». وی همچنين در اين ديدار به نامزد اصلاح طلبان گفته بود به شورای نگهبان تاکيد کرده است، با دقت به نامه اعتراضی وی رسيدگی کند.

همچنين خبرگزاری‌های ايران روز دوشنبه گزارش دادند که شورای نگهبان از نامزدهای معترض به نتيجه انتخابات دعوت کرده است، روز سه‌شنبه در جلسه‌ای با حضور آيت الله جنتی دبير شورای نگهبان شرکت کنند.

در حالی که اعتراض‌های مردمی نسبت به نتايج انتخابات رياست جمهوری در سراسر ايران ادامه دارد، رسانه‌های دولتی با انتشار اطلاعيه‌ای از سوی سازمان تبليغت اسلامی از مردم خواسته‌اند، عصر روز سه‌شنبه در تظاهراتی عليه مخالفان نتايج انتخابات شرکت کنند.

پيشتر مخالفان نيز از تصميم خود برای برگزاری تظاهراتی ديگر در اين ميدان خبر داده بودند.
XS
SM
MD
LG