لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۶

محسن مخملباف: اتحادیه اروپا نباید احمدی‌نژاد را به رسمیت بشناسد


محسن مخملباف به همراه مرجان ساتراپی در پارلمان اروپا
محسن مخملباف به همراه مرجان ساتراپی در پارلمان اروپا
يکی از سخنگويان مير حسين موسوی نامزد طرفدار اصلاحات در انتخابات رياست جمهوری از پارلمان اروپا خواست که به کشور‌های عضو اتحاديه اروپا فشار آورد تا از به رسميت شناختن انتخاب دوباره محمود احمدی‌نژاد به عنوان رييس جمهور ايران خودداری کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، محسن مخملباف فيلم‌ساز سرشناس ايرانی که در جريان انتخابات رياست جمهوری اخير ايران از ميرحسين موسوی حمايت می‌کرد، می‌گويد: دولت محمود احمدی‌نژاد به همراه روحانيان تندرو صلح را در خاورميانه به خطر انداخته‌اند.

وی روز چهارشنبه از قانونگذاران اتحاديه اروپا خواست، دولت‌های اروپايی را برای گسترش تحريم‌ها عليه ايران تحت فشار قرار دهند، تا از اين طريق اعتراض خود را نسبت به سرکوب خشونت آميز معترضان نسبت به نتايج انتخابات در ايران نشان دهند.

هر چند پارلمان اروپا نمی‌تواند راساً ایران را تحت فشار قرار دهد اما قادر است دولت‌های اروپایی را به انجام اقدام‌های لازم وادار کند.

تاکنون شمار زیادی از نمایندگان پارلمان اروپا خواستار افزایش فشار بر ایران شده‌ و اعلام کرده‌اند در دوره جدید قانونگذاری در اتحادیه اروپا مسئله سرکوب خشونت آمیز معترضان در ایران را مطرح خواهند کرد.

تاکنون هيچ يک از مقام‌های رسمی کشورهای عضو اتحاديه اروپا به محمود احمدی‌نژاد به خاطر «پيروزی در انتخابات» تبريک نگفته‌اند.

همچنين به دنبال بازداشت شماری از کارکنان محلی سفارت بريتانيا و نيز بازداشت يک دانشجوی فرانسوی در ايران، کشورهای عضو اتحاديه اروپا هم اکنون سرگرم رايزنی در باره فراخواندن همزمان سفرای خود از ايران و همچنین جلوگيری از سفر مقام‌های رسمی ايران به اروپا هستند.

در حالی که وزارت کشور ايران ادعا می‌کند، محمود احمدی‌نژاد در انتخابات رياست جمهوری به پيروزی رسيده است، حاميان ميرحسين موسوی و مهدی کروبی دو تن از نامزدهای اصلاح طلب بر اين باورند که نتايج اعلام شده از سوی وزارت کشور دستکاری شده و بيانگر نتايج واقعی انتخابات ۲۲ خرداد نيست.

محسن مخملباف در جمع اعضای کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اروپا اظهار داشت: هم اکنون دولت احمدی‌نژاد «صد در صد دیکتاتوری» است که باید با آن مبارزه کرد.

آقای مخملباف با اشاره به این که میرحسین موسوی از وی خواسته است، در باره آنچه که در ایران روی داده است، اطلاع رسانی کند، افزود: هدف مخالفان دولت فراهم آوردن زمینه برگزاری یک انتخابات تازه تحت نظارت سازمان ملل متحد است.

اين کارگردان سرشناس سينمای ايران پيشتر نيز از ايرانيان در سراسر جهان درخواست کرده بود، «در اوضاع و احوال کنونی، هر يک به نوبه خود به عنوان يک پل ارتباطی وارد ميدان شوند.»

وی در دوران اوج اعتراض‌ها نسبت به نتايج انتخابات در ايران در گفت و گويی با راديو فردا در اين باره گفته بود، ايرانيان خارج از کشور وظيفه دارند صدای مردم ايران را به گوش دنيا برسانند.

مخملباف افزوده بود: «همان طور که آقای موسوی گفتند، هر ايرانی يک ستاد، من معتقدم هر ايرانی ِ خارج از کشور يک سفير است.»

محسن مخملباف آنچه را که پس از شمارش آرا در ايران اتفاق افتاد، يک «کودتا» ناميد و گفت: به اين خاطر اکثر ايرانيان داخل و خارج از کشور، اختلافات عقيدتی خود را کنار گذاشته و در حال حاضر برای دستيابی ايران به دموکراسی يک صدا شده اند.
XS
SM
MD
LG