لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۴

فضای امنیتی در بازار تهران


خبرگزاری ايلنا از حضور گسترده موتورسواران نيروی انتظامی از چهارراه گلوبندک تا چهارراه سيروس خبر داد. عکس تزئینی است.
خبرگزاری ايلنا از حضور گسترده موتورسواران نيروی انتظامی از چهارراه گلوبندک تا چهارراه سيروس خبر داد. عکس تزئینی است.
به دنبال تصميم معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوری در ايران برای حضور در بازار در روز چهارشنبه با شعار «خريد سبز»، بازار تهران و خيابان های اطراف آن در اين روز شاهد تدابير شديد امنيتی بوده است.

بر اساس گزارش‌های رسيده از تهران در حالی که معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوری در روز چهارشنبه به بازار تهران رفته بودند، ماموران انتظامی نيز بطور گسترده‌ای در خيابان های ناصر خسرو ، بوذرجمهری و چند خيابان ديگر مستقر شده بودند.

برخی گزارش‌های حاکی از آن است که بازار طلا فروشان تهران به دلايل امنيتی و حساس بودن آن تعطيل بوده و عده‌ای از مغازه‌داران ديگر از جمله در بازار کفش فروشان نيز اقدام به بستن مغازه‌های خود کردند.

خبرگزاری ايلنا از حضور گسترده موتورسواران نيروی انتظامی از چهارراه گلوبندک تا چهارراه سيروس خبر داده است. بر اساس اين گزارش نيروهای انتظامی از ايستادن خريداران در پياده روها و خيابان های اطراف بازار جلوگيری می کردند.

در اين ميان احمد کريمی اصفهانی دبيرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار تهران که به حزب موتلفه از حاميان احمدی‌نژاد نزديک است، گفته است، اوضاع بازار تهران در روز چهارشنبه «آرام» بوده است.

وی در عين حال علت حضور انبوه نيروهای امنيتی در بازار را «برخورد با تجمع احتمالی» دانسته است.

به گفته وی در روزهای گذشته «اطلاعيه‌ای مجهول و نامفهوم» از طريق پست الکترونيکی برای «اهالی بازار و مردم» ارسال شده بود که از تجمع در بازار و تعطيلی دکان‌ها حکايت داشت.

ايده تجمع در بازار تهران پس از آن در سايت‌های اينترنتی متعلق به معترضان به نتايج انتخابات در ايران مطرح شد، که در روز تحليف احمدی‌نژاد در مجلس شورای اسلامی به دليل ممانعت نيروهای انتظامی از تجمع معترضان در ميدان بهارستان عده‌ای از آنها به بازار تهران رفته و در آنجا تجمع کرده بودند.

هر چند آقای اصفهانی از «مخالفت بازار با هر نوع تجمع و برهم ريختگی فضای بازار» سخن می‌گويد، اما معترضان به نتايج انتخابات بازار را به دليل «دشوار بودن برخورد با تظاهرکنندگان» برای نيروهای امنيتی و نيز «تاثير اين گونه تجمعات بر فعاليت بازار» برای تجمع خود انتخاب کرده اند.

از سوی ديگر در حالی که حضور انبوه نيروهای امنيتی در بازار در روز چهارشنبه شگفتی مردم و خريدارانی را که حتی در جريان قصد معترضان به برگزاری تجمع نبودند، برانگيخته بود، خبرنگاران صدا و سيمای جمهوری اسلامی سرگرم تهيه گزارش‌هايی از «رونق بازار و فعاليت عادی آن» بودند.

به دليل ممنوعيت فعاليت خبرنگاران خارجی و رسانه‌های مستقل در ايران دسترسی به اخبار و گزارش‌های موثق و قابل استناد در باره حرکت‌های اعتراض آميز نسبت به نتايج انتخابات در ايران بسيار دشوار شده است.

تدابير شديد امنيتی در بازار تهران در روز چهارشنبه در پی فراخوان هواداران ميرحسين موسوی برای حضور معترضين به انتخابات در بازار تهران و اعلام این روز بعنوان روز «خريد سبز»، برقرار شده بود.

برخی گزارش های تایید نشده از حضور زهرا رهنورد همسر میرحسین موسوی در بازار تهران حکایت داشت.
XS
SM
MD
LG