لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۳

سرویس ارسال پیام کوتاه در ایران بار دیگر از کار افتاد


در آستانه سالگرد هجده تیر سیستم ارسال پیام کوتاه در ایران یک بار دیگر مختل شد.
در آستانه سالگرد هجده تیر سیستم ارسال پیام کوتاه در ایران یک بار دیگر مختل شد.
در حالی که کمتر از پنج روز از برقراری مجدد سرویس ارسال پیام کوتاه از طریق تلفن همراه در ایران می‌گذرد، خبرها حاکی از آن است که در آستانه سالگرد ۱۸ تير سرویس ارسال پیامک یک بار دیگر با اختلال روبرو شده است.

گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، حاکی است که اختلال در سرویس ارسال پیام کوتاه یا اس‌ام‌اس در ایران از عصر روز دوشنبه بوجود آمده است.مسئولان شرکت مخابرات ایران تا کنون از اظهار نظر در این باره خودداری کرده اند.

سرویس ارسال و دریافت پیامک که از یک روز قبل از برگزاری انتخابات دهم ریاست جمهوری در ایران قطع شده بود، روز دهم تیر ماه و حدود سه هفته پس از انتخابات دوباره فعال شده بود.

با این حال سیستم ارسال پیامک به صورت انبوه که در ایران طرفداران زیادی دارد، تا روز یکشنبه چهاردهم تیرماه فعال نشده بود. بر اساس گزارش های منتشره، این سیستم روز یکشنبه و با سرعتی بسیار پایین فعالیت خود را از سر گرفته بود.

به دنبال قطع سرویس ارسال اس‌ام‌اس در روز انتخابات ریاست جمهوری، شرکت مخابرات ایران اعلام کرده بود، «سیستم پیامک گیر مشترکان تلفن همراه در ایران به علت نقص فنی قطع شده است.»

این در حالی است که میرحسین موسوی یکی از نامزدهای طرفدار اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری قطع اس‌ام‌اس را در راستای تلاش دولت برای تاثیر‌گذاری بر انتخابات دانسته و بارها نسبت به این موضوع اعتراض کرده بود.

موسوی از قطع سیستم ارسال پیامک به عنوان یکی از دلایل خود برای اثبات «دستکاری سازماندهی شده در انتخابات» نام برده است.

آقای میرحسین موسوی گفته است:با توجه به این که اس‌ام‌اس مهم‌ترین ابزار ارتباطی میان ناظران تعیین شده از سوی ستاد وی برای نظارت بر انتخابات بود، قطع این سرویس باعث شد که ناظران نتوانند به خوبی گزارش‌های مربوط به حوزه‌های مختلف را به مرکز ارسال کنند.

تاکنون مسئولان شرکت مخابرات ایران هیچ توضیحی باره دلایل قطع سرویس ارسال پیامک نداده‌‌اند، با این حال مخالفان دولت می‌گویند، قطع اس‌ام‌اس ناشی از نقض فنی نبوده و با هدف جلوگیری از برقراری ارتباط میان مخالفان به ویژه در جریان اعتراض‌ها نسبت به نتایج انتخابات صورت گرفته است.

با توجه به گستردگی استفاده از تلفن همراه در ایران سیستم پیام کوتاه یکی از موثرترین ابزار ارتباطی در کشور به شمار می‌آید.

معترضان به آنچه که «تقلب» در انتخابات ریاست جمهوری ایران خوانده اند، اعلام کرده‌اند که در روز هجدهم تیرماه به مناسبت سالگرد حمله به کوی دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۸ تظاهراتی در تهران و سایر شهرها برگزار خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG