لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۷

«زنی که لرزه بر اندام احمدی‌نژاد می‌اندازد»


زهرا رهنورد به اسلحه مخفی در مقابل احمدی نژاد تبدیل شده است.
زهرا رهنورد به اسلحه مخفی در مقابل احمدی نژاد تبدیل شده است.
مجله آلمانی اشپيگل در سايت اينترنتی خود از زهرا رهنورد به عنوان «سلاحی مخفی» در مقابل احمدی‌نژاد نام برده است.

«اورليکه پوتس» گزارشگر «اشپيگل» که برای پوشش اخبار تحولات انتخابات رياست جمهوری ايران در تهران به سر می‌برد، در گزارشی با عنوان «زنی که لرزه بر اندام احمدی‌نژاد می‌اندازد» به بررسی تاثير حضور همسر ميرحسين موسوی در مبارزات انتخاباتی در ايران پرداخته است.

در اين گزارش با اشاره به حضور بيش از ۱۵۰ خبرنگار در کنفرانس خبری زهرا رهنورد در تهران آمده است، همسر ميرحسين موسوی به عامل مهمی در مبارزات انتخاباتی در ايران تبديل شده است.

از زمان پيروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ تاکنون هيچ زنی مانند زهرا رهنورد اين چنين در کانون توجه افکار عمومی قرار نگرفته است.

در ادامه گزارش «اشپيگل» با اشاره به اين که زهرا رهنورد همواره دست در دست همسرش در گردهمايی‌های انتخاباتی شرکت می‌کند، اين کار به تنهايی در جامعه به شدت سنتی ايران جنجال برانگيز است.

از اين رو حضور همسر ميرحسين موسوی در مبارزات انتخاباتی ممکن است در نتيجه انتخابات روز جمعه تاثير گذار باشد. « چرا که حضور برابر رهنورد در کنار همسرش از سوی بسياری به عنوان يک وعده انتخاباتی تلقی می‌شود.»

خبرنگار اشپيگل می‌نويسد، چنانچه اصلاح‌طلبان در اين انتخابات به پيروزی برسند، ممکن است، راه برای آغاز دوره‌ای تازه برای گسترش آزادی‌های فردی در ايران هموار شود و در اين ميان تنها زنان ايران نيستند که به تحقق چنين چيزی اميدوارند.

در ادامه اين گزارش با اشاره به نبود نظرسنجی‌های مستقل و غير ممکن بودن پيش بينی دقيق نتيجه انتخابات در ايران آمده است، با اين حال به نظر می‌رسد، موسوی به ويژه به دليل حضور همسرش به جدی‌ترين رقيب محمود احمدی‌نژاد تبديل شده است.

زهرا رهنورد از هفته‌ها پيش به تنهايی يا در کنار همسرش به گوشه و کنار ايران سفر کرده است، تا برای يک «اصلاح طلب محافظه‌کار» رای جمع کند. او به زنان وعده حقوق بيشتر، امکانات تحصيلی بهتر و اشتغال می‌دهد. اين وعده‌ها نه تنها به مذاق زنان، که نيمی از جمعيت ۴۶ ميليون نفری واجدان شرايط رای دادن در ايران را تشکيل می‌دهند، خوش می‌آيد، بلکه بسياری از «پدران، برادران و شوهران» نيز آن را درست می‌دانند.

در ادامه اين گزارش با اشاره به اتهام‌های احمدی‌نژاد عليه زهرا رهنورد در جريان مناظره‌اش با ميرحسين موسوی آمده است، اين امر نشان می‌دهد که «تيم موسوی- رهنورد» از سوی احمدی‌نژاد به عنوان «جدی‌ترين تهديد» تلقی می‌شود.

در بخش ديگری از گزارش اشپيگل به اظهارات زهرا رهنورد در جريان کنفرانس خبری‌اش در تهران پرداخته شده است. وی در پاسخ به اين پرسش که آيا او خود را «ميشل اوباما» ی ايران می‌داند، گفته است:« من ميشل اوباما نيستم. من پيرو زهرا دختر پيامبر هستم و به هر زن فعالی احترام می‌گذارم.»

خبرنگار ديگری نظر او را در باره «حجاب اجباری» جويا شده بود. زهرا رهنورد در پاسخ گفت که قرآن نحوه پوشش مرد و زن را مشخص کرده است. وی همچنين تاکيد کرد که تنها به اصلاحات در چارچوب قوانين جمهوری اسلامی اعتقاد دارد.
XS
SM
MD
LG