لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

سرویس ارسال پیام کوتاه تلفنی در ایران وصل شد


اس ام اس یکی از گسترده ترین ابزارهای ارتباطی در ایران به شمار می آید.
اس ام اس یکی از گسترده ترین ابزارهای ارتباطی در ایران به شمار می آید.
با گذشت حدود سه هفته از انتخابات ریاست جمهوری در ایران امکان ارسال پیام کوتاه از طریق تلفن همراه در همه اپراتورها یک بار دیگر برقرار شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های داخلی سرویس ارسال و دریافت پیام کوتاه از طریق تلفن همراه که از روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران قطع شده بود، از بعد از ظهر روز چهارشنه دوباره فعال شده است.

به دنبال قطع سرویس ارسال اس‌ام‌اس در روز انتخابات ریاست جمهوری، شرکت مخابرات ایران اعلام کرده بود، «سیستم پیامک گیر مشترکان تلفن همراه در ایران به علت نقص فنی قطع شده است.»

این در حالی است که میرحسین موسوی یکی از نامزدهای طرفدار اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری قطع اس‌ام‌اس را در راستای تلاش دولت برای تاثیر‌گذاری بر انتخابات دانسته و بارها نسبت به این موضوع به اعتراض کرده است.

میر حسین موسوی از قطع سیستم ارسال پیامک به عنوان یکی از دلایل خود برای اثبات «دستکاری سازماندهی شده در انتخابات» نام برده است.

آقای موسوی می‌گوید: با توجه به این که اس‌ام‌اس مهم‌ترین ابزار ارتباطی میان ناظران تعیین شده از سوی ستاد وی برای نظارت بر انتخابات بود، قطع این سرویس باعث شد که ناظران این نامزد اصلاح طلب نتوانند، به خوبی گزارش‌های مربوط به حوزه‌های مختلف را به مرکز ارسال کنند.

پیش از برقراری دوباره سرویس ارسال پیام کوتاه در ایران، داود زارعیان مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران با اظهار بی‌اطلاعی از دلایل «اختلال در شبکه اس‌ام‌اس» به خبرگزاری مهر گفته بود: «تیم مسئول بررسی اختلالات شبکه پیامک همچنان در حال بررسی است و منتظریم نتیجه را اعلام کنند.»

تاکنون مسئولان شرکت مخابرات ایران هیچ توضیحی در این باره نداده‌اند، با این حال مخالفان دولت می‌گویند: قطع اس‌ام‌اس ناشی از نقض فنی نبوده و با هدف جلوگیری از برقراری ارتباط میان مخالفان به ویژه در جریان اعتراض‌ها نسبت به نتایج انتخابات صورت گرفته است.

با توجه به گستردگی استفاده از تلفن همراه در ایران سیستم پیام کوتاه یکی از موثرترین ابزار ارتباطی در کشور به شمار می‌آید.

به دنبال اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و آغاز اعتراض‌ها نسبت به دستکاری در آرای مردم، دستگاه‌های مسئول همچنین اقدام به مسدود کردن شمار زیادی از سایت‌های اینترنتی و وبلاگ‌ها کرده و سرعت اینترنت را نیز به شدت کاهش داده‌اند.

علاوه بر این خبرنگاران خارجی مستقر در ایران از پوشش دادن اخبار مربوط به تحولات پس از انتخابات منع شده و روزنامه‌های داخلی نیز پیش از انتشار کنترل می‌شوند.
XS
SM
MD
LG