لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

گزارش تازه وزارت اقتصاد: واردات ایران دو برابر صادرات بوده است


سهم کالاهاى صنعتى، کشاورزى، معدنى، فرش و صنايع دستى در صادرات غير نفتى ايران تنها حدود چهار ميليارد دلار بوده است.
سهم کالاهاى صنعتى، کشاورزى، معدنى، فرش و صنايع دستى در صادرات غير نفتى ايران تنها حدود چهار ميليارد دلار بوده است.
بر اساس اعلام وزارت امور اقتصادى و دارايى، ميزان صادرات ايران در شش ماه نخست سال جارى بيش از دو برابر صادرات غير نفتى اين کشور بوده است.

روابط عمومى وزارت امور اقتصادى و دارايى جمهورى اسلامى روز یکشنبه اعلام کرد، در شش ماهه نخست سال ۱۳۸۸ ارزش ميزان واردات ايران حدود ۲۳ ميليارد و ۶۶۹ ميليون دلار بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، در همين مدت ميزان صادرات غير نفتى ايران به حدود يازده ميليارد و ۳۷۵ ميليون دلار بالغ مى‌شود.

نفت خام عمده‌ترين محصول صادراتى ايران است و مهم‌ترين منبع تامين ارز مورد نياز کشور به شمار مى‌آيد.

نزديک به سه ميليارد دلار از صادرات غير نفتى ايران نيز در شش ماهه نخست سال جارى به صادرات محصولات پتروشيمى و ميعانات گازى مربوط مى‌شود.

در اين ميان سهم ساير کالاها شامل کالاهاى صنعتى، کشاورزى، معدنى، فرش و صنايع دستى در صادرات غير نفتى ايران تنها حدود چهار ميليارد دلار بوده است.

عمده‌ترين بازارهاى صادراتى ايران در شش ماهه نخست سال جارى خورشيدى کشورهاى عراق، چين، امارات متحده عربى، هند و افغانستان اعلام شده‌اند.

در اين ميان عراق به تنهايى نزديک به بيست درصد صادرات کالاهاى غيرنفتى ايران را جذب کرده و چين با حدود ۱۵ درصد و امارات با چهارده درصد در رده‌هاى بعدى قرار گرفته‌اند.

هر چند بر اساس اعلام وزارات دارايى ايران ميزان واردات اين کشور در شش ماهه نخست سال از نظر ارزش حدود بيست درصد کاهش نشان مى‌دهد، با اين حال ميزان واردات بيش از دو برابر صادرات بوده است.

همچنين عمده‌ترين کشورهاى صادر کننده کالا به ايران، کشور امارات متحده عربى، آلمان، چين و کره جنوبى بوده‌اند. در اين ميان امارات به تنهايى بيش از ۴۵ درصد از صادرات به ايران را به خود اختصاص داده است.

از آن جايى که امارات به عنوان توليد کننده کالا شناخته نمى‌شود، صادرات از اين کشور به ايران عمدتاً به صورت صادرات مجدد محصولات توليدى کشورهاى ديگر است.

از اين رو کشورهايى مانند چين و کره که بسيارى از محصولات خود را از طريق امارات راهى بازارهاى ايران مى‌کنند، سهم به مراتب بيشترى از صادرات به ايران را به خود اختصاص مى‌دهند.

اخيراً گزارش‌هايى در باره «واردات بى‌رويه» کالا از کشورهايى نظير چين در برخى رسانه‌هاى ايران منتشر شده است.

در حالى که کشورهاى غربى روابط اقتصادى خود را با جمهورى اسلامى به ويژه به دليل برنامه اتمى اين کشور محدود کرده‌اند، برخى کشورهاى آسيايى مانند چين از اين فرصت استفاده کرده و حضور چشمگيرى در بازارهاى ايران دارند.
XS
SM
MD
LG