لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۴

«وضعيت جنگل‌های ايران بحرانی است»


جنگل ابر در شاهرود. فرسایش خاک در ایران پوشش گیاهی کشور را به‌شدت تهدید می‌کند.
جنگل ابر در شاهرود. فرسایش خاک در ایران پوشش گیاهی کشور را به‌شدت تهدید می‌کند.
به گفته رئيس اداره جنگل‌کاری و پارک‌های اداره کل منابع طبيعی استان گلستان، وضعيت جنگل‌های ايران به‌شدت بحرانی است.

علی ناصری روز سه‌شنبه در حاشيه بازديد خبرنگاران رسانه‌های ايرانی از جنگل‌های علی‌آباد کتول با اعلام اين خبر افزود که کاهش سفره آب‌های زيرزمينی و برداشت‌ بی‌رويه از ذخاير موجود باعث شده است که جنگل‌های کشور در مسير نابودی قرار گيرند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این مقام اداره کل منابع طبيعی استان گلستان با تاکيد بر اهميت همکاری بخش‌های مختلف برای جلوگيری از نابودی کامل پوشش جنگلی ايران از چرای دام به عنوان يکی از عوامل تخريب و فرسايش خاک و نابودی جنگل‌ها در ايران نام برد.

اين در حالی است که به گفته محمد امينی، رئيس مرکز تحقيقات کشاورزی و منابع طبيعی استان مازندران، قدمت جنگل‌های ايران تا ۴۰ ميليون سال برآورد شده است و چهار گونه گياهی نادر دنيا تنها در جنگل‌های شمال ايران يافت می‌شود.

آقای امينی در اوايل ارديبهشت‌ماه سال جاری اعلام کرده بود که ۱۲۵ ميليون هکتار از مجموع ۱۶۳ ميليون هکتار وسعت کشور در معرض فرسايش آبی قرار دارد.

وی به خبرگزاری مهر گفته بود، بر اساس آمارهای موجود در سی سال گذشته ۳۰ درصد از مراتع کشور تحت تاثير عوامل انسانی و جانوری به بيابان تبديل شده است.

در ۴۰ سال گذشته بيش از ۳۰ درصد از پوشش جنگلی کشور به دليل تخريب و بهره‌برداری بی‌رويه از بين رفته است.
پيشتر نيز رئيس جامعه جنگل‌بانی ايران اعلام کرده بود، در ۴۰ سال گذشته بيش از ۳۰ درصد از پوشش جنگلی کشور به دليل تخريب و بهره‌برداری بی‌رويه از بين رفته است.

آقای کاظم نصرتی گفته بود: «بر اساس آمار‌های موجود، ۴۰ سال پيش حدود ۱۸ ميليون هکتار جنگل در ايران وجود داشت، اما امروزه پوشش جنگلی کشور به حدود ۱۲ ميليون هکتار کاهش يافته است.»

به گفته رئيس جامعه جنگل‌بانی ايران، تخريب جنگل‌ها و قاچاق چوب، توسعه بی‌رويه اراضی کشاورزی، توسعه‌نيافتگی و ناپايدار بودن فعاليت‌های عمرانی و ساخت و سازها از اصلی‌ترين دلايل کاهش ۳۱ درصدی پوشش جنگلی کشور در ۴۰ سال گذشته به شمار می‌آيد.

بر اساس اين گزارش کاهش پوشش جنگلی در ايران آن چنان محسوس است که به عنوان مثال در مناطق شمالی کشور «حتی نگاه کردن با چشم هم نشان می‌دهد که سطح جنگل‌های شمال کاهش تاسف‌باری پيدا کرده است.»

رئيس جامعه جنگل‌بانی ايران همچنين از رشد جمعيت و در عين حال ادامه شيوه سنتی کار و زندگی به عنوان عوامل موثر ديگر در تخريب جنگل‌ها نام برده و معتقد است با توجه به سنتی بودن دامداری و همين ‌طور گسترش شيوه‌های غيرمکانيزه کشاورزی و جوابگو نبودن مراتع و اراضی موجود، عده‌ای به تخريب جنگل‌ها و تبديل آن به اراضی کشاورزی و مرتع روی می‌آورند.

کاظم نصرتی از ايران به عنوان کشوری با بيشترين ميزان فرسايش خاک در جهان نام برده و با هشدار شديد نسبت به پيامدهای نابودی خاک از بی‌توجهی مسئولان نسبت به اين مساله انتقاد کرد.
XS
SM
MD
LG