لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

۱۸ روز در اوین چون «آلیس در سرزمین عجایب»


ایاسون آتاناسیادیس (چپ) خبرنگار آزاد واشنگتن تایمز در ایران.
ایاسون آتاناسیادیس (چپ) خبرنگار آزاد واشنگتن تایمز در ایران.
خبرنگار دستگير شده يونانی- بريتانيايی که چندی پيش در ايران آزاد شده بود، می‌گويد که در طول دوران بازداشت در سلول انفرادی نگهداری شده و مدام تحت بازجويی قرار گرفته است.

«اياسون آتاناسياديس» خبرنگار بريتانيايی- يونانی روزنامه آمريکايی «واشينگتن تايمز» که حدود دو هفته در ايران در بازداشت به سر برده بود، روز جمعه پس از بازگشت به آتن در گفت‌وگو خبرگزاری آسوشيتدپرس همچنين گفته است، زندان اوين تهران مملو از تظاهرکنندگانی بود که در جريان اعتراض‌ها نسبت به تقلب در انتخابات رياست جمهوری بازداشت شده بودند.

وی همچنين اضافه کرده است، خود او ۱۸ روز در زندان اوين بود و به اتهام جاسوسی مورد بازجويی قرار می‌گرفت.

به دنبال بالا گرفتن اعتراض‌های بين‌المللی نسبت به بازداشت اين خبرنگار، مقام‌های جمهوری اسلامی ناچار شدند روز يکشنبه هفته گذشته وی را آزاد کنند.

به دنبال آزادی «اياسون آتاناسياديس»، وزير امور خارجه يونان با انتشار بيانيه‌ای، ضمن ابراز رضايت از آزادی اين خبرنگار يونانی‌تبار گفته بود، آزادی او نتيجه «تماس‌های مکرر با وزارت خارجه ايران» بوده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی علت بازداشت «اياسون آتاناسياديس» را انجام «فعاليت‌های مغاير با اصول روزنامه‌نگاری» اعلام کرده بودند.

به دنبال آغاز اعتراض‌های گسترده خيابانی به نتيجه اعلام شده از سوی وزارت کشور دولت نهم برای انتخابات رياست جمهوری در ايران شمار زيادی از روزنامه‌نگاران و فعالان سياسی در ايران بازداشت شدند.

همچنين مازيار بهاری، خبرنگار ايرانی- کانادايی که برای هفته‌نامه آمريکايی نيوزويک در تهران کار می‌کرد، نيز از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی بازداشت و به «فعاليت عليه امنيت ملی» متهم شده است.

«مانند آليس در سرزمين عجايب»

اياسون آتاناسياديس با اشاره به مملو بودن زندان اوين از تظاهرکنندگان بازداشت شده گفته است، به خاطر پر بودن اتاق‌های بازجويی شمار زيادی از زندانيان در راهروهای زندان مورد بازجويی قرار می‌گرفتند.

وی همچنين می‌گويد، صدای داد و فرياد و کتک زدن همواره از اتاق‌های بازجويی به گوش می‌رسيد.

خبرنگار بازداشت شده يونانی- بريتانيايی گفته است، خود او هم يک بار در جريان بازجويی‌های اوليه مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. وی در عين حال با اشاره به اين که از سوی ماموران وزارت اطلاعات ايران بازداشت شده بود، خاطر نشان کرده است، صرف نظر از اين يک مورد، مأموران زندان جمهوری اسلامی با وی بدرفتاری نکرده‌اند.

خبرنگار روزنامه آمريکايی واشنگتن تايمز که به زبان فارسی نيز تسلط دارد، در مصاحبه با آسوشيتدپرس اضافه کرده است، در يک سلول انفرادی يک و نيم در دو و نيم متری به سر می‌برد و اغلب با چشمان بسته مورد بازجويی قرار می‌گرفت.

به گفته اياسون آتاناسياديس ماموران بازجويی عکسی را به وی نشان داده‌اند که مربوط به سال ۲۰۰۵ بود و وی را در حال گفت و گو با يک ديپلمات بريتانيايی نشان می‌داد. بازجويان از اين عکس به عنوان سندی برای «رفتار مشکوک» اين خبرنگار بريتانيايی- يونايی در ايران ياد کرده بودند.

وی دوران بازداشت خود در زندان اوين را به ماجراهای «آليس در سرزمين عجايب» تشبيه کرده و گفته است، پس از پايان بازجويی‌ها ماموران با وی رفتار «دوستانه» تری داشته و حتی با وی درباره فلسفه هم حرف می‌زدند.

بازجوها همچنين از وی به خاطر طول کشيدن بازجويی‌اش «عذرخواهی» کرده و توضيح داده‌اند که به خاطر تظاهرات «سرشان شلوغ» است.

به دنبال گسترش اعتراض‌ها در ايران نسبت به انجام تقلب در انتخابات رياست جمهوری شمار چندين هزار تن از تظاهر کنندگان توسط نيروهای امنيتی و شبه نظامی بازداشت شدند.

برخی از گزارش‌ها از شکنجه شديد بازداشت شدگان و ضرب و شتم آنها به منظور گرفتن اعتراف از آنها حکايت دارد.

پيشتر اياسون آتاناسياديس در ملاقات با وزير خارجه يونان، از تلاش های دولت آتن برای کمک به آزادی‌اش از زندان جمهوری اسلامی تشکر کرده بود.

وی همچنين از رهبر اردتدکس‌های جهان که از مقامهای ايران آزادی او را درخواست کرده بود، نيز رسماً قدردانی کرده است.
XS
SM
MD
LG