لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

سازمان دیده بان حقوق بشر خواستار آزادی حجاریان شد


سعید حجاریان
سعید حجاریان
سازمان ديده‌بان حقوق بشر از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است، هر چه سريع‌تر سعيد حجاريان را آزاد کرده و يا وی را به يک مرکز درمانی منتقل کنند.

سازمان ديده‌بان حقوق بشر روز سه‌شنبه اعلام کرد شرايط بد زندان و عدم دسترسی به امکانات پزشکی و درمانی زندگی سعيد حجاريان يکی از معروف‌ترين شخصيت‌های اصلاح‌طلب در ايران را در معرض خطر قرار داده است.

پس از اعلام نتايج انتخابات رياست‌جمهوری و رد آن از سوی مير حسين موسوی و مهدی کروبی، شمار زيادی از روزنامه‌گاران و چهره‌های سياسی در ايران از جمله سعيد حجاريان بدون هرگونه حکمی از سوی دادگاه بازداشت شدند.

خانم سارا لی واتسون مدير بخش خاورميانه در سازمان ديده‌بان حقوق بشر با اشاره به وضعيت جسمی سعيد حجاريان اظهار داشت: «همين‌که دستگاه‌های دولتی ايران مرد بيماری مانند حجاريان را در چارچوب سرکوب اعتراض‌ها بازداشت می‌کنند، به خودی خود بد است،اما شرايط بسيار بد نگهداری در زندان و فشار زياد برای اعتراف گيری زندگی وی را در معرض خطر قرار داده است.»

سعيد حجاريان که به عنوان يکی از نظريه‌پردازان مهم جنبش اصلاحات در ايران شناخته می‌شود، در اسفند ماه ۱۳۷۸ و در دوران اوج کشمکش ميان اصلاح‌طلبان و محافظه‌کاران قربانی يک حمله تروريستی شد و تا آستانه مرگ پيش رفت. معلوليت شديد جسمی و بروز اختلالات گفتاری از جمله پيامدهای ترور حجاريان بوده است.

عامل ترور سعيد حجاريان يک عضو جوان بسيج به نام سعيد عسگر بود که هر چند پس از دستگيری به پانزده سال زندان محکوم شد، اما خيلی زود از زندان بيرون آمد.

برخی از رسانه‌های خبری در روزهای گذشته به نقل از همسر حجاريان که در زندان با وی ديدار کرده بود از وخامت حال اين زندانی سياسی خبر داده بودند.

آقای حجاريان که در سال‌های دهه هشتاد ميلادی از کارکنان رده بالای وزارت اطلاعات ايران به شمار می‌رفت، در جريان روند اصلاحات در ايران که از سال ۱۳۷۶ آغاز شده بود، نقش محوری ايفا کرد.

وی که با عنوان «مغز متفکر اصلاحات» شناخته می‌شد، پس از روی کار آمدن خاتمی با انتشار روزنامه صبح امروز از جمله به افشاگری در باره نقش وزارت اطلاعات در کشتار روشنفکران و دگرانديشان در اواخر دهه نود ميلادی پرداخت.

حجاريان در سال ۱۳۷۶ به عنوان مشاور رييس جمهور وقت محمد خاتمی انتخاب شد و در سال ۱۳۷۸ هم در جريان انتخابات شورای شهر تهران به عنوان نماينده مردم اين شهر برگزيده شد.

وجيهه مرسوسی همسر حجاريان پس از ملاقات با همسرش در زندان به سازمان ديده‌بان حقوق بشر گفته است، سعيد حجاريان در زندان به شدت برای «اعتراف کردن به فعاليت غيرقانونی خود و ساير رهبران جنبش اصلاحات عليه نظام» تحت فشار قرار دارد.

همچنين دکتر تقی اسدی از پزشکان حجاريان که هم اکنون در ايالات متحده به سر می‌برد به سازمان ديده‌بان حقوق بشر گفته است، ادامه بازداشت حجاريان زندگی وی را با خطر جدی روبرو می‌کند.

سازمان ديده‌بان حقوق بشر می‌گويد، بر اساس معيارهای سازمان ملل متحد زندانيان بيمار که به مراقبت‌های پزشکی نيازمند هستند، بايد به مراکز درمانی مجهز يا بيمارستان‌های غير نظامی منتقل شوند.

خانم وايتسون مقام‌های جمهوی اسلامی را به سواستفاده از شرايط جسمی حجاريان به منظور وادار ساختن وی به «اعتراف» متهم کرده و اين گونه اقدامات را به منزله نقض شديد حقوق وی می‌داند.
XS
SM
MD
LG