لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۷

وزارت اطلاعات ایران: چهار عضو کومله در سردشت کشته شدند


وزارت اطلاعات جمهورى اسلامى ایران روز یکشنبه اعلام کرد که چهار تن از اعضاى گروه کومله در اطراف شهرستان سردشت به دست ماموران اطلاعاتى کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزارى های ایران، وزارت اطلاعات ایران در اطلاعیه خود از این افراد به عنوان «عناصر گروهگ تروریستى کومله» نام برده است.

بر اساس اعلام این وزارتخانه، چهار عضو گروه کومله روز پنجم دى ماه سه نفر از ماموران انتظامى ایران را در جاده مهاباد به میاندوآب کشته بودند.

در اطلاعیه وزارت اطلاعات جمهورى اسلامى همچنین آمده است: ماموران اداره کل اطلاعات استان آذربایجان غربى مسیر تردد اعضاى این تیم را در منطقه‌اى از توابع شهرستان سردشت شناسایى کرده و در «عملیاتى غافلگیرانه» در ساعت یک و ۴۵ دقیقه بامداد روز یکشنبه به آنها حمله کرده‌ و ضمن کشتن همه آنها، «چهار قبضه اسلحه کلاشینکف، دو نارنجک، ۲۶ عدد خشاب و تجهیزات انفرادى مربوطه» را کشف کره‌اند.

نیروهاى امنیتى و انتظامى جمهورى اسلامى از سال‌ها پیش در مناطق کرد نشین ایران سرگرم نبرد با اعضاى برخى از گروه‌هاى کرد هستند و این گروه‌ها را به عنوان «سازمان‌هاى تروریستى» معرفى مى‌کنند.

در ماه‌هاى اخیر و به ویژه پس از اعدام چند تن از فعالان سیاسى کرد، تنش در مناطق کردنشین ایران بالا گرفته است.

همزمان با بالا گرفتن اعتراض‌ها نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران، مقام‌هاى قضایى جمهورى اسلامى چند نفر از شهروندان کرد ایرانى را به اعدام محکوم کرده‌اند.

افزایش شمار اعدام‌ها در مناطق کردنشین ایران حتى اعتراض نمایندگان این مناطق در مجلس شوراى اسلامى را در پى داشت که با ارسال نامه‌اى به رییس قوه قضاییه خواستار پایان بخشیدن به «اعدام جوانان کرد» در ایران شده بودند.

چندى پیش نیز کمپین بین‌المللى حقوق بشر در ایران از «افزایش صدور احکام اعدام براى زندانیان سیاسى کرد» به شدت ابراز نگرانى کرده و اعلام کرده بود، «خطر اعدام ۲۰ نفر از این زندانیان وجود دارد.»

همچنین سازمان عفو بین‌الملل که بارها نسبت به اعدام شهروندان کرد ایرانى اعتراض کرده است، از این اقدام مقام‌هاى جمهورى اسلامى به عنوان واکنشى در قبال ترور چند تن از مقام‌هاى محلى در مناطق کردنشین نام برده است.

در شهریور ماه سال جارى در جریان یک سلسله ترور در مناطق کردنشین ایران، نماینده استان کردستان در مجلس خبرگان، رئیس شوراى شهر سنندج و یک روحانى سنى‌مذهب که در انتخابات ریاست جمهورى خرداد ماه از محمود احمدى‌نژاد حمایت کرده بود، کشته شدند.

همچنین چندى پیش نیز دادستان شهرستان خوى در جریان یک سوقصد جان خود را از دست داد که تنها چند روز پس از این حادثه مقام‌هاى امنیتى ایران از بازداشت عاملان این حادثه خبر دادند.
XS
SM
MD
LG