لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۵

پنج مامور بازداشت شده جمهوری اسلامی به ايران بازگشتند


پنج ایرانی آزاد شده تحویل سفارت جمهوری اسلامی در بغداد شده بودند.
پنج ایرانی آزاد شده تحویل سفارت جمهوری اسلامی در بغداد شده بودند.
پنج تن از ماموران جمهوری اسلامی که حدود دو سال پيش در اربيل توسط سربازان آمريکايی بازداشت شده بودند، روز يکشنبه به تهران بازگشتند.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ايران اين پنج نفر که مقام‌های ايرانی از آنها با عنوان ديپلمات ياد می‌کنند، روز يکشنبه با پرواز هواپيمايی ماهان به تهران بازگشتند.

سربازان ارتش آمريکا در دی ماه سال ۱۳۸۵ با حمله به دفتر نمايندگی ايران در شهر اربيل عراق هفت ايرانی را به اتهام فعاليت‌های تروريستی در عراق بازداشت کردند، که دو نفر از آنها مدتی بعد آزاد شده بودند.

بر اساس اعلام منابع آمريکايی اين افراد از اعضای سپاه قدس هستند که شاخه ای از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که از جمله در عراق فعاليت دارد.

واشينگتن بارها تهران را متهم کرده است که از طريق سپاه قدس کمک های مالی و تسليحاتی در اختيار شبه نظاميان شيعه در عراق قرار می‌دهد تا اهداف و سربازان آمريکايی را مورد حمله قرار دهند.

منوچهر متکی وزير امور خارجه جمهوری اسلامی روز يکشنبه با حضور در فرودگاه مهر آباد از حسن باقری، محمود فرهادی، مجيد قائمی، مجيد داغری و عباس جمی استقبال کرد.

وزير امور خارجه جمهوری اسلامی از اين که اين پنج نفر پس از روی کار آمدن دولت جديد آمريکا نيز همچنان در بازداشت باقی ماندند، ابراز تاسف کرد و اظهار داشت:« جمهوری اسلامی ايران حق پيگيری حقوقی اين اقدام خلاف قانون اشغالگران آمريکايی در عراق را برای خود محفوظ می داند.»

مقامات آمريکايی، با رد ادعای «ديپلمات بودن» ايرانی های آزاد شده، می‌گويند، آزادی اين افراد يک اقدام ديپلماتيک نيست.

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی هم گفته است، آزادی پنج ايرانی بازداشت شده در عراق به موضوع برقراری رابطه با آمريکا ارتباطی ندارد.

بر اساس اعلام دولت عراق، به دنبال خروج سربازان آمريکايی از شهرهای عراق و بر اساس توافقنامه امنيتی ميان بغداد و واشينگتن تمام کسانی که توسط ارتش آمريکا بازداشت شده بودند، به دولت عراق تحويل داده شده و آزادی اين پنج ايرانی نيز در همين چارچوب صورت گرفته است.
XS
SM
MD
LG