لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۲

حنا مخملباف «روزهای سبز» ایران را به ونیز می‌برد


پوستر فیلم روزهای سبز حنا مخملباف
پوستر فیلم روزهای سبز حنا مخملباف
برگزاركنندگان جشنواره فيلم ونيز ایتالیا مى‌گويند فيلمى از حنا مخملباف، فيلمساز جوان ايرانى فرزند محسن مخملباف، درباره اعتراض‌های ایرانی‌ها به نتیجه انتخابات رياست جمهورى در ايران امسال در اين جشنواره به نمايش درمی‌آید.

يكى از سخنگويان جشنواره فيلم ونيز كه از دوم تا دوازدهم سپتامبر برگزار مى‌شود در اين باره به خبرگزارى فرانسه گفت که فيلم ياد شده هم اكنون در ايتاليا است و كارگردان جوان آن سرگرم انجام مراحل پايانى كار و تدوين نهايى فيلم خود براى حضور در اين جشنواره است.

به گفته اين سخنگوى جشنواره ونيز، كار تدوين نهايى فيلم جديد حنا مخملباف براى «گريز از سانسور در مكانى مخفى» در حال انجام است.

بر اساس اين گزارش، فيلم «روزهاى سبز» در بخش خارج از مسابقه شصت و ششمين جشنواره فيلم ونيز به نمايش درخواهد آمد.

در اين فيلم كه شامل تصاويرى از اعتراض‌های مردم ایران به نتیجه انتخابات در ايران است سرگذشت يك زن جوان و افسرده ايرانى كه درگير رويدادهاى سياسى مى‌شود، به تصوير كشيده شده است.

آوا كه يك دختر جوان ايرانى و افسرده است براى مداوا نزد روان‌شناس مى‌رود. روان‌شناس از او مى‌خواهد تئاتر كار كند. اما تئاتر او كه الهام‌گرفته از مشكلات زندگى است توقيف مى‌شود.

در اين ميان مردم اميدوارانه به خيابان‌ها مى‌ريزند تا با راى دادن رئيس جمهور را عوض كنند. اما آوا از تغيير نااميد است. به خيابان مى‌رود و با مردم صحبت مى‌كند تا شايد بر نااميدى خود غلبه كند...

حنا مخملباف درباره فيلم جديد خود كه نخستين فيلم سينمايى درباره رويدادهاى پس از انتخابات در ايران به شمار مى‌آيد گفته است: «من جامعه‌شناس نيستم، اما فيلم من جامعه‌شناسانه است. دوربين من مثل آينه جامعه ايرانى در حال انقلاب را به شما نشان مى‌دهد. با همه اميدها و ترديدهايش.»

رنگ سبز به نماد جنبش اعتراض به نتایج انتخابات در ایران تبدیل شده است.

حنا مخملباف كه يكى از دختران محسن مخملباف، فيلم‌ساز سرشناس ايرانى، است سال گذشته جايزه «خرس بلورین» جشنواره برلين را براى فيلم «بودا از شرم فرو ريخت» دريافت كرد.

از سوى ديگر سميرا مخملباف، خواهر بزرگتر حنا، نيز به عنوان يكى از داوران بخش مسابقه جشنواره فيلم سن‌سباستين اسپانيا انتخاب شده است.

وى كه در سال‌هاى گذشته داورى جشنواره‌هاى فيلم كن،‌ ونيز،‌ برلين، مونترال و لوكارنو را برعهده داشته است سال گذشته با فيلم «اسب دوپا» جايزه ويژه هيئت‌ داوران جشنواره سن‌سباستين را كسب كرد.
XS
SM
MD
LG