لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۵

هشدار ایران به ایتالیا درباره بازداشت خبرنگار صدا و سیما


حمید معصومی نژاد، «خبرنگار» واحد مرکزی خبر در ایتالیا که به جرم دست داشتن در قاچاق اسلحه به ایران بازداشت شده است.
حمید معصومی نژاد، «خبرنگار» واحد مرکزی خبر در ایتالیا که به جرم دست داشتن در قاچاق اسلحه به ایران بازداشت شده است.
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایتالیا هشدار داده است که جمهوری اسلامی در مقابل بازداشت «خبرنگار» صدا و سیما دست به اقدام تلافی‌جویانه خواهد زد.

محمدعلی رامین، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز شنبه در گفت و گو با تلویزیون جمهوری اسلامی بازداشت حمید معصومی‌نژاد، «خبرنگار» واحد مرکزی خبر در ایتالیا را در راستای خواسته اسرائیل، آمریکا و بریتانیا دانسته و گفته است: « اگر ایتالیا بخواهد با همکاران رسانه‌ای ما چنین رفتار کند، ممکن است شاهد رفتار مشابهی با خبرنگاران ایتالیایی از جانب دولت ایران باشد.»

یک دادستان ضد تروریسم ایتالیا روز چهارشنبه ضمن اعلام خبر بازداشت دو ایرانی و پنچ ایتالیایی به اتهام قاچاق اسلحه و نقض تحریم‌های بین‌المللی در شهر تورین گفته بود، تحقیقات درباره فعالیت‌های این افراد از ماه ژوئن سال ۲۰۰۹ آغاز شده است.

یکی از دو ایرانی بازداشت شده به جرم دست داشتن در قاچاق اسلحه به ایران حمید معصومی‌نژاد،از خبرنگاران با سابقه واحد مرکزی خبر متعلق به صدا و سیمای جمهوری اسلامی در رم است.

به گفته آرماندو اسپاتارو، دادستان ضد تروریسم ایتالیا دیگر ایرانی بازداشت شده در ارتباط با پرونده قاچاق اسلحه به ایران همایون بختیاری نام دارد که از بیان شغل خود خودداری کرده است.

به دنبال انتشار این خبر سخنگوی وزارت خارجه ایران روز جمعه اعلام کرد، آلبرتو برادانینی، سفیر ایتالیا در ایران، «برای توضیح خواستن و آگاهی یافتن از ابعاد این موضوع» به وزارت خارجه فراخوانده شده است.

رامین مهمان‌پرست دستگیری دو ایرانی در ایتالیا را «بازی جدیدی» توصیف کرده و در این باره گفته بود: «این بازی با هدف حاشیه‌پردازی‌های خاص و اغراض مبهم انجام گرفته است.»

این در حالی است که بر اساس اعلام منابع ایتالیایی افراد بازداشت شده در صدد بودند، یک محموله‌ بزرگ شامل موشک ضدتانک و مواد منفجره را برخلاف تحریم‌های موجود علیه تهران به ایران ارسال کنند.

بر اساس این گزارش اعضای این شبکه قاچاق اسلحه فعالیت خود را از سال ۲۰۰۷ آغاز کرده و همواره کوشیده بودند، رد پایی از خود برجای نگذارند.

آنها با دریافت دریافت تقاضا از ایران، سلاح‌های مورد نظر را عمدتاً در کشورهای اروپایی و به ویژه آلمان خریداری و به ایران ارسال می‌کردند.

در سال‌های گذشته هر از چندگاهی گزارش‌هایی در باره بازداشت عده‌ای ایرانی یا غیر ایرانی به اتهام زیر پا گذاشتن تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی و به‌ویژه قاچاق اسلحه به ایران در کشورهای مختلف از جمله آمریکا، مالزی و آلمان منتشر شده است.
XS
SM
MD
LG