لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۷

محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور شد


غلامحسین محسنی اژه ای
غلامحسین محسنی اژه ای
محسنی اژه‌ای، وزیر اطلاعات دولت پیشین احمدی نژاد به عنوان دادستان کل کشور انتخاب شد. وزیر اطلاعات دولت نهم یک هفته پیش از پایان دوره نخست ریاست جمهوری احمدی‌نژاد از سوی وی برکنار شده بود.

به گزارش خبرگزاری نیمه رسمی مهر، عصر روز یکشنبه در جلسه مشورتی صادق لاریجانی رئیس جدید قوه قضائیه با قضات دیوان عالی کشور غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، «با کسب رای اکثریت قاطع قضات دیوان عالی کشور» به عنوان دادستان جدید کل کشور انتخاب شده است.

وی به عنوان دادستان جدید کل کشور جانشین قربانعلی دری نجف‌آبادی می‌شود، که وی نیز سابقه حضور در وزارت اطلاعات در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی را داشت که به دنبال افشای نقش وزارت اطلاعات در قتل‌های زنجیره‌ای مجبور به کناره‌گیری شد.

اژه‌ای پیش از انتخاب شدن به عنوان وزیر اطلاعات از سوی احمدی نژاد در قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران شاغل بود و به ویژه پس از قضاوت در دادگاه رسیدگی به اتهام‌های غلامحسین کرباسچی شهردار پیشین تهران در سال ۱۳۷۷ معروف شد.

در جلسه مشورتی صادق لاریجانی با قضات دیوان عالی کشور همچنین آیت الله گرکانی امام جمعه اراک و نماینده ولی فقیه در استان مرکزی به عنوان رییس جدید دیوان عالی کشور انتخاب شده است.

رئیس پیشین دیوان عالی کشور در دوران ریاست هاشمی شاهرودی بر قوه قضائیه حسن مفید بود که چهره چندان خبرسازی به شمار نمی‌آمد.

علاوه بر تایید احکام اعدام صادر شده از سوی دادگاه‌ها یکی دیگر از وظایف قانونی دیوان عالی کشور رسیدگی به تخلفات رییس جمهور است.

به دنبال انتصاب صادق لاریجانی به ریاست قوه قضائیه از سوی آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گزارش‌هایی در باره احتمال تغییراتی گسترده در این قوه منتشر شده بود.

در همین راستا پیشتر خبرگزاری‌ مهر اعلام کرده بود که رییس جدید قوه قضاییه قصد دارد، مرتضی بختياری را به عنوان جانشین سعید مرتضوی دادستان تهران انتخاب کند، این در حالی است که بختیاری از سوی احمدی‌نژاد به عنوان وزیر پیشنهادی برای وزارت دادگستری به مجلس معرفی شده است.
XS
SM
MD
LG