لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۸

هشدار هیلاری کلینتون به کشورهای آمریکای لاتین درباره رابطه با ایران


هیلاری کلینتون
هیلاری کلینتون
وزیر امور خارجه آمریکا به کشورهای آمریکای لاتین نسبت به گسترش روابط با جمهوری اسلامی هشدار داده و «نزدیکی بیش از حد» این کشورها به ایران را «ایده‌ای بد» قلمداد کرد که ممکن است، «پیامدهایی» برای آنها در پی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا که روز جمعه در نشستی درباره آمریکای لاتین در وزارت امور خارجه این کشور سخن می‌گفت، با اشاره به گسترش روابط دیپلماتیک ایران با کشورهایی مانند ونزوئلا و بولیوی اظهار داشت: « ما فقط می‌توانیم بگوییم، که (گسترش روابط با ایران) ایده بسیار بدی برای کشورهای مربوطه به شمار می‌آید».

وزیر امور خارجه آمریکا از جمهوری اسلامی با عنوان « مهم‌ترین حامی و صادرکننده تروریسم در سراسر جهان» نام برده و خطاب به کشورهای آمریکای لاتین افزود: « اگر این کشورها می‌خواهند، با ایران خوش و بش کنند، باید به عواقب این کار خود هم توجه داشته‌ باشند. ما امیدواریم که آنها در این باره تجدید نظر کنند».

روسای جمهور چپ گرای چند کشور آمریکای لاتین از جمله هوگو چاوز رییس جمهور ونزوئلا، اوو مورالس، رییس جمهور بولیوی و رافائل کوره‌آ، رییس جمهور اکوادور از منتقدان جدی سیاست خارجی ایالات متحده به شمار می‌آیند و در سال‌های اخیر روابط خود را با ایران، روسیه و سایر کشورها گسترش داده‌اند.

هر چند ایالات متحده آمریکا و سایر متحدان این کشور از جمله اسراییل بارها نسبت به گسترش نفوذ ایران در منطقه آمریکای لاتین ابراز نگرانی کرده‌اند، با این حال سخنان هیلاری کلینتون تندترین موضع‌گیری واشنگتن در این زمینه به شمار می‌آید.

چندی پیش شیمون پرز، رییس جمهور اسرائیل نیز در راستای تلاش برای «مقابله با نفوذ ایران در آمریکای لاتین» به چند کشور این منطقه سفر کرده بود.

جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته اقدام به توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای آمریکای لاتین کرده رهبران این کشورها از جمله هوگو چاوز بارها از ایران دیدار کرده‌اند.

چندی پیش نیز محمود احمدی‌نژاد یک بار دیگر از کشورهای برزیل، بولیوی و ونزوئلا دیدار کرد.

رییس جمهور برزیل در دیدار خود با محمود احمدی‌نژاد با اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران به دلیل برنامه اتمی این کشور مخالفت کرده بود، این در حالی است که کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا تا پایان سال جاری میلادی به ایران فرصت داده‌اند، تا برای گریز از تحریم‌های جهانی، برای پایان دادن به تنش‌ها بر سر برنامه اتمی‌اش همکاری کند.
XS
SM
MD
LG