لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۳

انتقاد متکی از کم‌کاری عراق برای آزادی دیپلمات‌های ایرانی


منوچهر متکی در جمع خبرنگاران در تهران
منوچهر متکی در جمع خبرنگاران در تهران
منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی، روز شنبه از آن چه وی آن را کم‌کاری دولت عراق برای آزادی ديپلمات‌های ايرانی می‌خواند انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ايران، منوچهر متکی روز شنبه در حاشيه مراسمی که به مناسبت «بيست و هفتمين سالگرد ربوده شدن چهار ديپلمات ايرانی در لبنان» برگزار شده بود به خبرنگاران گفت: «ما از دولت عراق که تاکنون نتوانسته است آزادی اين ديپلمات‌ها را فراهم کند گله‌منديم.»

در اواخر سال ۱۳۸۵، نيروهای آمريکايی مستقر در عراق با حمله به دفتر نمايندگی ايران در اربيل، شش نفر از کارکنان اين دفتر را دستگير کردند. تاکنون سه تن از اين افراد آزاد شده و سه نفر ديگر همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی از اين افراد با عنوان ديپلمات نام می‌برند، نيروهای آمريکايی گفته‌اند بازداشت‌شدگان از اعضای سپاه قدس هستند که شاخه‌ای از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شمار می‌رود که در عراق نيز فعاليت دارد.

واشینگتن همواره تهران را متهم کرده است که از طريق سپاه قدس کمک‌های مالی و تسليحاتی در اختيار شبه‌نظاميان شيعه عراقی قرار می‌دهد تا اهداف و سربازان آمريکايی را مورد هدف قرار دهند. ايران اين اتهام‌ها را رد می‌کند.

در همین حال به دنبال خروج نظاميان آمريکايی از شهرهای عراق در پايان ماه ژوئن، چند روز پيش سرلشگر عبدالکريم خلف، مدير مرکز عمليات وزارت کشور عراق، اعلام کرد که تمام افرادی که در بازداشت آمريکايی‌ها بودند، به مقام‌های عراقی تحويل داده شده‌اند.

وی همچنين گفت که اين افراد برای مجازات در اختيار دستگاه قضايی عراق قرار می‌گيرند و در صورت اثبات بی‌گناهی آزاد خواهند شد.

البته اين مقام عراقی نگفته است که آيا بازداشت‌شدگان ايرانی در اربيل نيز در میان افراد تحويل داده شده به دولت عراق هستند يا خير.

وزير امور خارجه جمهوری اسلامی از بازداشت «ديپلمات‌های ايرانی» در اربيل به عنوان «لکه ننگی بر دامان واشینگتن» نام برده و اظهار داشت: «البته اين اقدام آمريکايی‌ها نيز در کنار ديگر تجاوزات و اقدامات غيرانسانی دولت آمريکا حرکتی طبيعی از سوی نيروهای نظامی اين کشور بوده که اين مسئله يک بدنامی تاريخی را برای دولت آمريکا در منطقه ثبت نمود.»

منوچهر متکی در بخش ديگری از سخنان خود از «پيروزی حزب‌‌الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه» به عنوان «نشانه‌ای از شکست‌پذيری» اسرائيل نام برده و گفت: «شکی نيست که دستيابی به حقوق ملت فلسطين و حفاظت از استقلال کشورهای اسلامی با وجود چنين رژيمی جز از طريق مقاومت و ايستادگی مقدور نخواهد بود.»

وی سخنان برخی از مقام‌های اسرائيلی در رد طرح تشکيل دولت فلسطينی را «خيمه‌شب‌بازی» و تلاشی برای «ادامه موجوديت» اسرائيل در شرايط کنونی خواند.
XS
SM
MD
LG