لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۲

«سپاه برای عملیات در خلیج فارس مسئولیت کامل دارد»


نمایی از یک رزمایش دریایی ایران در خلیج فارس
نمایی از یک رزمایش دریایی ایران در خلیج فارس
بر اساس گزارش سرویس اطلاعاتى نیروى دریایى ارتش آمریکا، جمهورى اسلامى ایران به منظور رویارویى با حملات احتمالى با اعمال تغییراتى در ساختار نیروى دریایى خود مسئولیت کامل عملیات در منطقه استراتژیک خلیج فارس را به شاخه‌ای از سپاه پاسداران واگذار کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سرویس اطلاعاتى نیروى دریایى آمریکا به تازگى در گزارشى از وضعیت نیروى دریایى ایران آورده است که تمرکز قایق‌هاى تهاجمى تندرو و موشک‌هاى کروز مستقر در خلیج فارس و تنگه هرمز در دست یگان‌هاى دریایى سپاه پاسداران امکان عملى‌ ساختن راهبرد دفاعى چند لایه را براى نیروهاى دریایى ایران بیشتر مى‌کند.

بر اساس این گزارش، نیروى دریایى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى در سال‌هاى اخیر با بهره گرفتن از جنگ‌افزارها و فن‌آورى‌های چینى، ایتالیایى و کره ‌شمالى قابلیت‌هاى خود را توسعه داده و در حال حاضر چندین ناوچه تندرو در خلیج فارس دارد که از تندروترین ناوچه‌هاى موجود در منطقه به شمار مى‌آیند.

همچنین گزارش شده است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامى در صدد توسعه و به خدمت گرفتن قایق‌هاى بدون سرنشین نیز بوده است.

در چارچوب تغییر ساختار نیروهاى دریایى ایران که از سال ۲۰۰۷ آغاز شده است، نیروى دریایى ارتش جمهورى اسلامى ناو‌ها و ناوچه‌هاى خود را در دریاى عمان مستقر کرده و مسئولیت تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز را به سپاه واگذار کرده است.

گزارش سرویس اطلاعاتى نیروى دریایى ارتش آمریکا از وضعیت نیروهاى دریایى ایران در حالى منتشر شده است که تنش‌ها میان جمهورى اسلامى و کشورهاى غربى بر سر پرونده هسته‌اى تهران بالا گرفته است.

دولت ایران در واکنش به قطعنامه تازه شوراى حکام آژانس بین‌المللى انرژى اتمى اعلام کرده است که ۱۰ مرکز دیگر غنى‌سازى اورانیوم در مقیاس تاسیسات نظنز احداث خواهد کرد.

در گزارش سرویس اطلاعاتى نیروى دریایى ایالات متحده درباره وضعیت یگان‌هاى دریایى ایران به سخنان تهدیدآمیز برخى از مقام‌هاى ایرانى در خصوص بستن تنگه هرمز نیز اشاره شده است.

تنگه هرمز که خلیج فارس را به دریاى عمان متصل مى‌کند، نقش مهمى در انتقال نفت به بازارهاى جهانى از حوزه خلیج فارس ایفا مى‌کند و حدود ۳۰ درصد از نفت مورد نیاز جهان از این تنگه عبور مى‌کند.

در گزارش سرویس اطلاعاتى ارتش آمریکا با اشاره به تهدید‌ مقام‌هاى ایرانى به بستن تنگه هرمز آمده است که هر چند این اقدام مى‌تواند از نظر اقتصادى براى خود ایران بسیار گران تمام شود، با این حال «ایجاد اختلال در ترافیک دریایى یا تهدید به انجام آن از سوى ایران» مى‌تواند همانند ابزارى کارآمد براى ایران عمل کند.

در بخش دیگرى از این گزارش به مقایسه وضعیت نیروى دریایى ارتش جمهورى اسلامى و سپاه پاسداران پرداخته شده و آمده است در حالى که نیروى دریایى ارتش به طور سنتى با استفاده از ناوهاى جنگى بزرگ در آب‌هاى آزاد مانند دریاى عمان سرگرم انجام «ماموریت طبیعى» خود در «دور نگاه داشتن دشمن از آب‌هاى ایران» است، یگان‌هاى دریایى سپاه با استفاده از ناوچه‌هاى کوچک و تندرو مهارت بیشترى در جنگ‌هاى نامتقارن کسب کرده است.

سرویس اطلاعاتى نیروى دریایى ارتش آمریکا با اشاره به این که سپاه پاسداران در مقایسه با ارتش ایران از حمایت مالى و سیاسى بیشترى از سوى رهبران ایران برخوردار است، نتیجه‌گیرى کرده است که تجهیز یگان‌هاى دریایى سپاه به تجهیزات مدرن ساخت چین، ایتالیا و کره شمالى به تقویت توان رزمى این نیرو منجر شده است.
XS
SM
MD
LG