لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۶

ابهام در معرفی سه وزیر پیشنهادی دولت احمدی نژاد به مجلس


به گفته دو نماینده مجلس، صادق محصولی (راست) و حمید رضا حاجی بابایی به عنوان وزیران پیشنهادی رفاه و آموزش و پروش معرفی شده اند.
به گفته دو نماینده مجلس، صادق محصولی (راست) و حمید رضا حاجی بابایی به عنوان وزیران پیشنهادی رفاه و آموزش و پروش معرفی شده اند.
در حالی که دو نماینده از معرفی سه وزیر پیشنهادی به مجلس خبر داده اند، یک عضو هیات رییسه مجلس گفته است، نامه معرفی وزیران پیشنهادی هنوز به مجلس نیامده است.

جواد جهانگیر‌زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و اسدالله عباسی، نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرگزاری‌های ایسنا و مهر اعلام کردند، قرار است حمیدرضا حاجی بابایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش، صادق محصولی به عنوان وزیر رفاه و تامین اجتماعی و حسن ذبیحی به عنوان وزیر نیرو به مجلس معرفی شوند.

بر اساس این گزارش‌ها، نامه معرفی سه وزیر باقیمانده احتمالاً پس از پایان بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود.

این در حالی است که یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری ایلنا گفته است، هر چند وی نیز خبر معرفی این سه نفر را شنیده است، اما نامه معرفی سه وزیر جدید هنوز به مجلس نیامده است.

مجلس شوراى اسلامى در اوایل شهریورماه به ۱۸ وزیر از ۲۱ وزیر پیشنهادى محمود احمدى‌نژاد راى اعتماد داد تا دولت جدید تشکیل شود.

بر اساس قانون اساسی جمهورى اسلامى ایران، رییس جمهور سه ماه فرصت دارد، براى وزارتخانه‌هاى باقى‌مانده وزیر معرفى کند.

نمایندگان مجلس به فاطمه آجرلو، گزینه پیشنهادى احمدى‌نژاد براى وزارت رفاه، سوسن کشاورز، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و محمد على‌آبادى، وزیر پیشنهادى نیرو راى اعتماد نداده بودند.

محمود احمدی‌نژاد در نیمه شهریورماه فاطمه آلیا و على ذبیحى را به عنوان گزینه‌های دوم خود براى وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و نیرو به مجلس معرفى کرد که به ویژه معرفی یک زن برای پست وزارت آموزش و پرورش با انتقادهای گسترده‌ای به ویژه از سوی روحانیان محافظه‌کار روبرو شد.

پیشتر نیز معرفی زنان به عنوان وزير با واکنش مراجع سنتی شيعه مواجه شده بود. از جمله آیت‌الله صافی گلپايگانی در جريان معرفی کابينه دهم به مجلس، در نامه ای به آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی با اين رويکرد مخالفت کرده بود.

به گفته نمايندگان مجلس، آيت الله خامنه ای اين نامه را به محمود احمدی نژاد ابلاغ کرد، ولی رییس دولت دهم از دادن پاسخ به اين نامه خودداری کرده بود.

هر چند محمود احمدی‌نژاد تنها چند روز پس از معرفی فاطمه آلیا و علی ذبیحی به مجلس نامه خود را به بهانه در پیش بودن تعطیلات تابستانی مجلس پس گرفت، اما چند روز پیش فاطمه آلیا با ارسال نامه‌ای به احمدی‌نژاد انصراف خود را از پذیرش پیشنهاد پست وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد.

به دنبال انصراف وی، مجتبی ثمره‌هاشمی، دستيار ارشد محمود احمدی نژاد اعلام کرد، دولت دهم وزير زن دیگری به مجلس معرفی نخواهد کرد.

مرضیه وحیدی دستجری، وزیر بهداشت و درمان پزشکی، تنها زنی است که توانست رای اعتماد مجلس را کسب کرده و نام خود را به عنوان نخستین وزیر زن در تاریح جمهوری اسلامی ایران ثبت کند.
XS
SM
MD
LG