لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۴

برادعی خواستار پاسخ فوری ایران به پیش نویس توافق وین شد


محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی
محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از جمهوری اسلامی ایران خواسته است، هر چه سریع‌تر به پیشنهاد مطرح شده در مذاکرات وین در باره انتقال اورانیوم کمتر غنی شده این کشور به روسیه برای غنی‌سازی بیشتر پاسخ بدهد.

محمد البرادعی روز دوشنبه در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اشاره به پیشنهاد مطرح شده توسط وی در باره پرونده هسته‌ای ایران اظهار داشت: «من از ایران می‌خواهم هر چه سریعتر به پیشنهاد من پاسخ بدهد.»

بر اساس پیشنهاد آقای برادعی که دو هفته پیش به ایران ارائه شد، تهران باید ۱۲۰۰ کیلوگرم از ۱۵۰۰ کیلوگرم ذخیره اورانیوم خود را که غنای پایینی دارد تا آخر سال میلادی به روسیه و فرانسه تحویل دهد، و در ازای آن مقدار کمتری اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تحویل بگیرد.

تهران تاکنون از دادن پاسخ صریح به این پیشنهاد خودداری کرده و در آخرین واکنش، علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گفته است،کشورش خواهان مذاکرات بیشتر درباره پیش ‌نویس وین و همین طور ضمانت برای دریافت سوخت رآکتور تهران است.

کشورهای غربی از این بابت نگران هستند که ایران از اورانیوم غنی شده خود برای تولید جنگ‌افزارهای اتمی استفاده کند، این در حالی است که ایران می‌گوید، برای تامین سوخت نیروگاه‌های تولید برق به غنی‌سازی اورانیوم اقدام کرده است.

روسیه تامین سوخت تنها نیروگاه هسته‌ای ایران را که در شهر بوشهر در حال ساخت است، بر عهده گرفته است.

روز دوشنبه همچنین ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، هم از ایران خواست، هر چه زودتر به پيشنهاد آژانس بين المللی انرژی اتمی برای ارسال اورانيوم غنی شده به خارج از این کشور پاسخ دهد.

وی که در مسکو و پس از ديدار باهمتای روسی‌اش سخن مي‌گفت افزود، روسيه و بريتانيا منتظر واکنش ايران به این پيشنهاد هستند.

همچنین فرانسه و آلمان نیز روز دوشنبه از ایران خواستند، پیشنهاد ارایه شده از سوی محمد البرادعی را بپذیرد.

برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه، در یک کنفرانس خبری مشترک در پاریس با گیدو وستروله، همتای آلمانی‌اش، اظهار داشت: «ما در انتظار پذیرش رسمی این پیشنهاد از سوی ایران هستیم.»

وزیر امور خارجه فرانسه همچنین ایران را به تلاش برای «وقت‌کشی» متهم کرده و افزود: «ما چنین چیزی را برنمی‌تابیم.»

گیدو وستروله، وزیر امور خارجه جدید آلمان، نیز با اشاره به بیانیه اخیر رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در باره مسئله هسته‌ای ایران از این کشور خواست به پیشنهاد البرادعی پاسخ مثبت بدهد تا زمینه برای همکاری میان جمهوری اسلامی و اتحادیه اروپا فراهم گردد.

«حمله نظامی تنها در چارچوب قوانین بین الملل»

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اشاره به این که همچنان پرسش‌های بی‌پاسخی در باره برنامه اتمی ایران باقی مانده است، از ایران خواست به سوال‌های باقی‌مانده پاسخ دهد.

وی همچنین نسبت به استفاده از گزینه نظامی برای حل مسئله هسته‌ای ایران به «کشورهای دیگر» هشدار داد و خواستار آن شد که به آژانس فرصت لازم برای راستی‌آزمایی اطلاعات موجود در باره برنامه اتمی ایران داده شود.

وی افزود: «مادامی که تمام گزینه‌های دیگر مورد استفاده قرار نگرفته است، نباید نیروهای نظامی وارد عمل شوند، و پس از آن نیز این اقدام (حمله نظامی) تنها باید در چارچوب حقوق بین‌الملل صورت گیرد.»

هر چند ایالات متحده آمریکا و اسراییل گفته‌اند، از تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مسئله هسته‌ای ایران حمایت می‌کنند، ولی این دو کشور احتمال استفاده از گزینه‌های دیگر از جمله حمله نظامی را منتفی ندانسته‌اند.
XS
SM
MD
LG