لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

روسیه: نیروگاه بوشهر در مرداد ماه راه‌اندازی می‌شود


نمایی از نیروگاه هسته ای بوشهر
نمایی از نیروگاه هسته ای بوشهر
رئیس شرکت اتمی دولتی روسیه گفت نیروگاه هسته‌ای بوشهر در مرداد ماه سال جاری راه اندازی می شود. پیشتر، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از راه‌اندازی این نیروگاه در فصل بهار خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سرگئی کریئنکو، رئیس شرکت دولتی روس‌اتم، روز چهارشنبه در جریان سفر خود به آرژانتین به خبرنگاران گفته است، نیروگاه اتمی بوشهر در مرداد ماه راه‌اندازی می‌شود.

وی در این باره گفته است: « بر اساس برنامه راه‌اندازی (نیروگاه بوشهر) در ماه اوت انجام می‌شود. ما طبق برنامه پیش می‌رویم.»

پیشتر علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفته بود، نیروگاه اتمی بوشهر که تاکنون بارها زمان راه‌اندازی آن از سوی روسیه به تعویق افتاده است، در فصل بهار وارد مدار خواهد شد.

اما چندی پیش ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه نیز اعلام کرده بود که نیروگاه بوشهر در تابستان سال ۸۹ راه‌اندازی می‌شود، که این سخنان واکنش هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا را به دنبال داشت که راه‌اندازی نخستین نیروگاه اتمی ایران را پیش از دریافت «تضمین‌های لازم» از این کشور اقدامی «عجولانه» خوانده بود.

کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا، جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که در پوشش یک برنامه هسته‌ای غیر نظامی به دنبال ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای یا کسب توانایی لازم برای تولید این سلاح‌ها است.

از این رو این کشورها از روسیه به دلیل همکارى‌هاى هسته‌اى این کشور با جمهورى اسلامى ایران انتقاد می‌کنند، در حالی که مسکو با دفاع از همکارى هسته‌اى خود با تهران اعلام کرده است که نیروگاه هسته‌اى بوشهر یک پروژه صرفاً غیرنظامى است و قابلیت کاربرد در برنامه تسلیحاتی را ندارد.

سرگئی کریئنکو رییس شرکت اتمی دولتی روسیه در این باره گفته است: « نیروگاه بوشهر به هیچ وجه تهدیدی برای رژیم عدم گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای محسوب نمی‌شود و کسی از این بابت نگران نیست.»

روسیه که از سال ۱۹۹۵ کار تکمیل پروژه احداث نیروگاه اتمى هزار مگاواتى در بوشهر را آغاز کرده است، تاکنون بارها زمان راه‌اندازى این نیروگاه را به تعویق انداخته است.

به گفته دیپلمات‌هاى غربى، روسیه از این پروژه به عنوان اهرم فشارى در روابط خود با ایران و کشورهاى غربى استفاده کرده است.

چندى پیش على‌اکبر صالحى، رئیس سازمان انرژى اتمى ایران، در واکنش به انتقادها از تاخیر در راه‌اندازى نیروگاه اتمى بوشهر گفته بود «توقف‌هاى انجام شده» در راه‌اندازى این نیروگاه به خاطر دنبال کردن «برخى منافع» بوده است.

در اواخر آبان‌ماه سال گذشته خورشیدى، روسیه با به تعویق انداختن چند باره راه‌اندازى نیروگاه اتمى بوشهر اعلام کرده بود برخلاف برنامه‌ریزى‌هاى قبلى به دلیل «مشکلات فنى» قادر به راه‌اندازى رآکتور هسته‌اى نیروگاه بوشهر تا پایان ۲۰۰۹ نیست.

روسیه که براى تکمیل نیروگاه اتمى بوشهر حدود یک میلیارد دلار از ایران دریافت کرده است، قرار بود نخستین نیروگاه اتمى ایران را در سال ۲۰۰۶ راه‌اندازى کند.
XS
SM
MD
LG