لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۴

آمریکا: چین نماینده رده پایین تری را به گفت وگوها درباره برنامه اتمی ایران اعزام می کند


بر اساس اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، جمهورى خلق چین تصمیم گرفته است، یک نماینده رده پایین را براى شرکت در دور تازه گفت و گوهاى پنج بعلاوه یک در باره برنامه اتمى ایران به نیویورک بفرستد.

به گزارش خبرگزارى رویترز یکى از سخنگویان وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد، انتظار مى‌رود، چین در سطح پایین‌تر از مدیرکل سیاسى وزارت امور خارجه در گفت و گوهاى کشورهاى گروه موسوم به پنج بعلاوه یک در باره مساله هسته‌اى ایران شرکت کند.

سایر کشورهاى عضو این گروه شامل ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و آلمان احتمالاً مدیران کل سیاسى وزارت خارجه خود را براى شرکت در این گفت و گوها که قرار است روز شنبه برگزار شود، راهى نیویورک خواهند کرد.

ایالات متحده آمریکا و متحدان غربى این کشور امیدوارند، در جریان گفت و گوهاى پیش رو در نیویورک، راه براى تشدید تحریم‌هاى جهانى علیه ایران به دلیل سرپیچى این کشور از پذیرش خواسته‌هاى جامعه جهانى هموار شود.

کشورهاى غربى و به ویژه آمریکا، جمهورى اسلامى ایران را متهم مى‌کنند، که در پوشش یک برنامه هسته‌اى صلح‌آمیز به دنبال ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى است. ایران این اتهام را رد می کند.

شوراى امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب سه قطعنامه تحریم‌هایى را علیه ایران وضع کرده و از این کشور خواسته است، فعالیت هاى حساس اتمى خود را متوقف کند.

هشدار تاره آمریکا

آمريکا بارديگر به جمهوری اسلامی هشدار داد که در صورت خودداری از پذيرش راه حل پيشنهادی جامعۀ جهانی در مورد محدود ساختن فعاليت های غنی سازی اورانيوم، بايد در انتظار پيآمدهای تصميم خود باشد.

اظهارات ويليام برنز، معاون وزارت امور خارجۀ آمريکا، روز پنجشنبه، در سايت سفارت ايالات متحده در مسکو منتشر شده است..

معاون وزارت امور خارجۀ آمريکا در اين تازه ترين هشدار به مقام های دولت جمهوری اسلامی گفته است که دولت ايران يا بايد راه حل های ارائه شده از سوی جامعۀ جهانی پيرامون محدود ساختن فعاليت های غنی سازی اورانيوم را بپذيرد و يا منتظر پيآمدهای تصميم خود باشد.

آقای برنز برای گفت وگو بامقام های روسيه در بارۀ مسائل گوناگون و از آن جمله مسائل مربوط به ايران، افغانستان و کرۀ شمالی به مسکو رفته است.

وی همچنين در گفت وگو با نشریۀ مستقل «گازتا» اظهار داشت: « ما نيازمند مطالعۀ راههائی هستيم که بتوانيم در صورت عدم دريافت پاسخی سازنده از سوی جمهوری اسلامی ايران، پيآمدهای روشنی را در برابر داشته باشيم.»

به دنبال خوددارى ایران از پذیرش پیشنهادى در باره مبادله اروانیوم غنى‌شده خود با سوخت رآکتور تحقیقاتى تهران و به سر رسیدن ضرب‌ا‌الاجل تعیین شده از سوى آمریکا در پایان سال گذشته میلادى، واشینگتن و سایر متحدانش اعلام کرده اند، زمان براى تشدید تحریم‌ها علیه تهران فرا رسیده است.

این در حالى است که چین به عنوان یکى از متحدان جمهورى اسلامى ایران که روابط تجارى گسترده‌اى با تهران دارد، با تشدید تحریم‌هاى ایران مخالفت کرده و اعلام کرده است، « همچنان فضاى لازم براى فعالیت‌هاى دیپلماتیک وجود دارد و اکنون زمان مناسبى براى تحریم‌ها نیست».

هر چند پیشتر سفیر چین در سازمان ملل متحد گفته بود که «نمایندگان سیاسى عالى‌رتبه کشورهاى عضو گروه پنج به علاوه یک» در ماه جارى با شرکت در نشستى در باره برنامه هسته‌اى ایران تبادل نظر خواهند کرد، اما تصمیم این کشور به اعزام یک نماینده رده پایین براى شرکت در گفت و گوهاى نیویورک شگفتى دیپلمات‌هاى سایر کشورهاى عضو این گروه را به دنبال داشته است.

با این حال سخنگوى وزارت امور خارجه آمریکا گفته است، صرف نظر از این که چین در چه سطحى در این گفت و گوها شرکت مى‌کند،«رایزنى‌هاى مفیدى پیش رو خواهد بود».

وى همچنین از ادامه تلاش آمریکا براى متقاعد ساختن چین و سایر کشورها نسبت به جدى بودن شرایط کنونى و لزوم مشارکت بیشتر این کشورها در ارتباط با برنامه اتمى ایران خبر داده است.
XS
SM
MD
LG