لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۳

امارات به تحریم‌های احتمالی سازمان ملل علیه ایران احترام خواهد گذاشت


نمایی از تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز
نمایی از تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز
وزیر امور خارجه امارات متحده عربی با ابراز امیدواری نسبت به یافتن راه حلی دیپلماتیک برای مساله هسته‌ای ایران در عین حال اعلام کرد، کشورش به تحریم‌های احتمالی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی ایران احترام خواهد گذاشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه شیخ عبدالله بن‌زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات عربی متحده روز شنبه اعلام کرد، این کشور تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را می‌پذیرد.

وی که در یک کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه قبرس سخن می‌گفت، در این باره اظهار داشت: « امارات به هرگونه تحریم بین‌المللی که توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران وضع شود، احترام می‌گذارد.»

وزیر امور خارجه امارات عربی متحده در عین حال ابراز امیدواری کرده است، جامعه جهانی بتواند تنش بر سر برنامه اتمی ایران را از طریق اقدامات دیپلماتیک حل و فصل کند، پیش از آن که نیازی به اعمال تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی احساس شود.

این سخنان تنها چند روز پس از آن بیان می‌شود که رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا در جریان دیدار خود از ابوظبی گفته بود، کشورهای عربستان سعودی و امارات عربی متحده آمادگی خود را برای واداشتن چین به حمایت از تشدید تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرده‌اند.

وزیر دفاع ایالات متحده افزوده بود: « اين دو کشور همچنين آماده‌اند که مسکو را نيز برای حمایت از تحریم‌ها علیه ایران ترغیب کنند، هر چند در مورد روسيه، نياز کمتری احساس می شود و تمرکز اصلی روی چين است.»

امارات عربی متحده یکی از عمده‌ترین شرکای تجاری ایران به شمار می‌آید و به دلیل تحریم‌های موجود علیه جمهوری اسلامی ایران بیشتر کالاهای مورد نیاز ایران به صورت صادرات مجدد از امارات به بازارهای ایران سرازیر می‌شود.

در اوایل سال جاری میلادی نیز شیخ عبدالله بن‌زاید آل نهیان با ابراز نگرانی از «رفتار غیرشفاف» ایران در موضوع هسته‌ای، از تهران خواسته بود، برای رفع نگرانی‌های جامعه جهانی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند، چرا که در غیر این صورت امکان تشدید تحریم‌ها وجود خواهد داشت.

کشورهای غربی بر این باورند که جمهوری اسلامی ایران در پوشش یک برنامه اتمی غیرنظامی در صدد ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است، در حالی که ایران می‌گوید برنامه اتمی‌اش تنها اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

به دنبال شکست تلاش‌ها برای دستیابی به توافقی در زمینه مبادله اورانیوم غنی‌شده ایران با سوخت هسته‌ای مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا تلاش‌های خود را برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد آغاز کرده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون با تصویب سه قطعنامه تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده و از این کشور خواسته است به فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود به ویژه غنی‌سازی اورانیوم پایان دهد.

این در حالی است که جمهوری اسلامی با سرباز زدن از تن دادن به خواسته‌های جامعه جهانی در این باره، به تازگی فعالیت‌های خود را در زمینه غنی‌سازی اورانیوم گسترش داده است.

در راستای تلاش کشورهای غربی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران، برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، روز پنجشنبه ابراز امیدواری کرده است، اعضای دايم شورای امنيت سازمان ملل متحد «در آينده نزديک» بر سر دور تازه‌ای از تحريم‌های اقتصادی عليه ايران به توافق برسند.

پیشتر گزارش‌هایی در باره توزیع پیش‌نویس قطعنامه‌ تازه‌ای علیه ایران در میان اعضای شورای امنیت سازمان ملل از سوی آمریکا منتشر شده بود، که گفته می‌شود به ویژه بخش‌های بانکداری، بیمه و کشتیرانی جمهوری اسلامی را هدف قرار داده است.

به گفته وزیر امور خارجه فرانسه، کشورهای غربی برای جلب حمایت سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل از تحریم‌های جدید علیه ایران تلاش می‌کنند.

کشورهای چين و روسيه، که روابط تجاری گسترده‌ای با ایران دارند، همچنان با تشدید تحریم‌های جهانی علیه ایران مخالف هستند.
XS
SM
MD
LG