لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۵

مرکل با رهبران ترکیه درباره مناقشه اتمی ایران مذاکره می‌کند


آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان
در حالی که آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان گفته است، در سفر خود به ترکیه با مقام‌های این کشور در باره تنش بر سر برنامه اتمی ایران و احتمال تشدید تحریم‌ها رایزنی خواهد کرد، نخست وزیر ترکیه یک بار دیگر با اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی مخالفت کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در آستانه سفر خود به ترکیه اعلام کرد، در صورتی که ایران در ارتباط با برنامه هسته‌ای خود شفاف سازی نکند، آلمان گزینه تشدید تحریم‌ها را مد نظر قرار خواهد داد.

صدر اعظم آلمان که قرار است روز دوشنبه برای بازدیدی دو روزه از ترکیه، وارد آنکارا شود، همچنین اعلام کرده است، در دیدار خود با رهبران ترکیه در باره تنش بر سر مساله هسته‌ای ایران و صلح خاورمیانه نیز رایزنی خواهد کرد.

این در حالی است که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در آستانه سفر خانم مرکل به این کشور یک بار دیگر با تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران مخالفت کرده و خواستار گفت و گو برای حل تنش بر سر برنامه اتمی ایران شده است.

نخست وزیر ترکیه در گفت و گو با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل با بیان این که تحریم‌های پیشین علیه ایران بی‌نتیجه بوده، گفته است: « آیا فکر می‌کنید (با این تحریم‌ها) کالاهای آمریکایی یا آلمانی وارد ایران نمی‌شود؟ این چیزها از طریق واسطه‌ها و به صورت غیر مستقیم وارد ایران می‌شود. البته که در ایران مرسدس و پژو وجود دارد.»

رجب طیب اردوغان که کشورش روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران دارد، با انتقاد از سیاست کشورهای غربی در قبال ایران گفته است: « من از پنهانکاری در سیاست متنفر هستم. چیزی که ما در قبال ایران بدان نیازمندیم، دیپلماسی، دیپلماسی و باز هم دیپلماسی است.»

آقای اردوغان با بیان این که هر چیز دیگری به جز راه‌حل دیپلماتیک تهدیدی برای صلح جهانی است، افزوده است: « ایران در حال حاضر جنگ‌افزار هسته‌ای ندارد، اما در مقابل کشورهایی که ایران را تحت فشار قرار داده‌اند، سلاح‌های هسته‌ای در اختیار دارند.»

نخست وزیر ترکیه در عین حال تاکید کرده است، «کشورش به طور کلی با وجود سلاح‌های هسته‌ای در تمام منطقه مخالف است.»

ترکیه هم اکنون از اعضای غیر دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد است و مخالفت این کشور با تشدید تحریم‌ها علیه ایران از این رو دارای اهمیت است که ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای غربی در تلاشند تا با تصویب قطعنامه تازه‌ای در شورای امنیت، تحریم‌های شدیدتری علیه جمهوری اسلامی وضع کنند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب سه قطعنامه تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی وضع کرده و از ایران خواسته است، به فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود که قابلیت کاربرد در ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را نیز دارد، پایان دهد.

ایران با سرپیچی کردن از پذیرش خواسته‌های شورای امنیت سازمان ملل به توسعه برنامه هسته‌ای و به ویژه برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود پرداخته است.

کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که در پوشش یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی در صدد ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است، در حالی که ایران برنامه اتمی خود را صلح‌آمیز می‌داند.

پس از آن که ایران پیشنهاد آژانس بین‌المللى انرژى هسته‌اى را در زمینه مبادله اورانیوم غنى‌شده خود با سوخت هسته‌اى رآکتور تحقیقاتى تهران نپذیرفت، تنش بر سر برنامه اتمى ایران بالا گرفته است.

به دنبال مخالفت ایران با پیشنهاد اولیه آژانش بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه مبادله سوخت هسته‌ای، محمد البرادعی، مدیر کل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای پیشنهاد کرده بود، این مبادله درخاک ترکیه انجام شود، که جمهوری اسلامی از پذیرش این پیشنهاد نیز سرباز زد.
XS
SM
MD
LG