لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

آژانس: پیشنهاد مبادله سوخت هسته‌ای به ایران همچنان به قوت خود باقی است


رآکتور تحقیقاتی تهران
رآکتور تحقیقاتی تهران
با وجود مخالفت ایران با پیشنهاد ارایه شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در باره مبادله اورانیوم غنی شده این کشور با سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران، آژانس اعلام کرده است، پیشنهاد مزبور همچنان به قوت خود باقی است.

به گزارش رویترز از وین، گیل تودور، سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه با اعلام این خبر افزود: « آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان یک میانجی بی‌طرف همچنان به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد و ما امیدواریم طرف‌های ذیربط هر چه زودتر به توافقی که منجر به اعتمادسازی شود، دست یابند».

در اکتبر سال گذشته میلادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران پیشنهاد داده بود، در قبال ارسال بخش عمده‌ای از اورانیوم غنی‌شده خود به روسیه و فرانسه، سوخت هسته‌ای مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران را دریافت کند.

جمهوری اسلامی ایران از پذیرش این پیشنهاد که از حمایت ایالات متحده آمریکا، فرانسه و روسیه برخوردار است، خودداری کرد و به گفته دیپلمات‌های غربی، تهران به تازگی در پاسخ رسمی خود گفته است، تنها حاضر به مبادله همزمان اورانيوم غنی شده با ميله‌های سوخت در خاک ایران است.

این درحالی است که ایالات متحده پاسخ ایران را «ناکافی» دانسته و همزمان ديويد ميليبند، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز از تحريم‌های مالی عليه جمهوری اسلامی ایران حمايت کرده است.

باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، تا پايان سال ۲۰۰۹ به ايران فرصت داده بود تا به پيشنهاد مبادله سوخت اورانیوم غنی‌شده با سوخت هسته‌ای پاسخ دهد.

پس از آن که در مدت تعیین شده ایران از پذیرش این پیشنهاد سرباز زد، مقام‌های آمریکایی از آغاز تلاش‌های خود برای تشدید تحریم‌های ایران خبر دادند.

در همین چارچوب شنبه گذشته نمایندگان سیاسی کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان به منظور رایزنی در باره برداشتن گام بعدی در مورد پرونده هسته‌ای ایران در نیویورک گرد هم آمده بودند که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا این نشست را «سازنده» خوانده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب سه قطعنامه تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده و از این کشور خواسته است، به فعالیت‌‌های هسته‌ای سوال‌برانگیر خود پایان دهد.

کشورهای غربی از این بابت نگران هستند که ايران در پوشش برنامه هسته‌ای خود برای توليد انرژی، به فن‌آوری لازم برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای دست يابد.
XS
SM
MD
LG