لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۹

آمانو: گفت‌وگو درباره مبادله اورانیوم با ایران ادامه دارد


یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ادامه گفت‌وگوها در تلاش برای دستیابی به توافق بر سر پیشنهاد آژانس برای مبادله اورانیوم غنی شده ایران با سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یوکیا آمانو، مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز جمعه با اشاره به پیشنهاد مبادله سوخت هسته‌ای با ایران اظهار داشت: «این پیشنهاد همچنان به قوت خود باقی است و گفت‌وگوها در این باره ادامه دارد.»

در اکتبر سال گذشته میلادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران پیشنهاد داده بود که بخش عمده‌ای از ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را برای غنی‌سازی بیشتر و تبدیل آن به سوخت هسته‌ای مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران به روسیه و فرانسه ارسال کند.

جمهوری اسلامی ایران پس از کش و قوس‌های فراوان از پذیرش این پیشنهاد که از حمایت ایالات متحده آمریکا، فرانسه و روسیه برخوردار است خودداری کرد.

به گفته دیپلمات‌های غربی، تهران چندی پیش در پاسخ رسمی خود به این پیشنهاد اعلام کرده است تنها حاضر به مبادله همزمان اورانیوم غنی‌شده با میله‌های سوخت در خاک ایران است.

این در حالی است که ایالات متحده پاسخ ایران را «ناکافی» دانسته و همزمان گزارش‌هایی نیز از تلاش ایالات متحده آمریکا و متحدان اروپایی این کشور برای تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی در روزهای اخیر منتشر شده است.

با این همه گیل تودور، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هفته گذشته گفته بود: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان میانجی بی‌طرف همچنان به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد و ما امیدواریم طرف‌های ذی‌ربط هر چه زودتر به توافقی که منجر به اعتمادسازی شود دست یابند.»

در این میان یوکیا آمانو در نخستین اظهار نظر رسمی خود درباره مساله هسته‌ای ایران از زمان آغاز به کارش به عنوان جانشین محمد البرادعی، مدیرکل پیشین آژانس، در سخنانی در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس اظهار داشت: «بیست سال فعالیت هسته‌ای پنهانی از سوی ایران اعتماد جهانی را خدشه‌دار کرده است.»

به گفته وی وجود محدودیت‌ها برای انجام بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران، کار آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را برای نظارت بر برنامه اتمی این کشور دشوار کرده است.

آقای آمانو همچنین خواستار «اجرای مقررات جامع پادمان» آژانس از سوی ایران شد و افزود: «امیدوارم بر سر پیشنهاد مبادله سوخت هسته‌ای توافق صورت گیرد و من به تلاش‌های خود به عنوان میانجی ادامه می‌دهم. (چنین توافقی) به اعتمادسازی در مورد مساله هسته‌ای ایران کمک خواهد کرد.»

پیشتر روسیه و چین نیز بر لزوم ادامه تلاش‌های دپلماتیک به منظور حل مساله هسته‌ای ایران تاکید کرده بودند. این دو کشور که روابط نزدیکی با ایران دارند، پیشتر با تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی مخالفت کرده‌اند.

با این حال سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، به تازگی با بیان این که از واکنش ایران نسبت به پیشنهاد مبادله اورانیوم غنی‌شده با سوخت هسته‌ای مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران «دلسرد» شده گفته بود: «نمی‌‌توان تا ابد منتظر ایران ماند.»

کشورهای غربی از این بابت نگران هستند که جمهوری اسلامی ایران در پوشش یک برنامه هسته‌ای صلح آمیز در صدد ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای باشد.
XS
SM
MD
LG