لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۶

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: متکی پیشنهاد تازه‌ای ارایه نکرد


یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اعلام این که گفت و گو با ایران در زمینه مبادله سوخت هسته‌ای با این کشور همچنان ادامه دارد، اظهار داشت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد تازه‌ای در این خصوص به وی ارایه نکرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه پس از دیدار با منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در جمع خبرنگاران اعلام کرد، پیشنهاد تازه‌ای از جانب ایران در باره مبادله سوخت هسته‌ای دریافت نکرده است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در باره دیدار خود با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی اظهار داشت: « ما به تبادل نظر پرداختیم و پیشنهاد تازه‌ای مطرح نشد».

وی از پاسخ دادن به این پرسش که آیا نسبت به دستیابی به توافقی در مساله هسته‌ای ایران خوشبین است یا خیر، خودداری کرده و افزود: « مذاکرات ادامه دارد و باید سرعت بیشتری بگیرد».

آقای آمانو با «خیلی جالب» توصیف کردن دیدارش با منوچهر متکی اظهار داشت، مسایل متعددی از جمله مساله تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران در این دیدار مورد بررسی قرار گرفت.

از سوی دیگر منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار خود را با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «خیلی خوب» ارزیابی کرده و اظهار داشت: « در این نشست درباره پیشنهادهای مطرح شده بحث و تبادل نظر کردیم».

وی افزود: «تلاش کردم دیدگاه جمهوری اسلامی ایران را برای مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تشریح کنم».

در اکتبر سال گذشته میلادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران پیشنهاد کرده بود، بخش عمده‌ای از اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را برای غنی‌سازی بیشتر و تبدیل آن به سوخت هسته‌ای مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران به روسیه و فرانسه ارسال کند.

جمهوری اسلامی ایران تاکنون از پذیرفتن این پیشنهاد خودداری کرده است که این امر بالا گرفتن تنش بر سر برنامه اتمی ایران را در پی داشته است.

چندی پیش محمود احمدی‌نژاد از آمادگی تهران برای مبادله سوخت هسته‌ای در خارج از ایران سخن گفته است و منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنان خود در کنفرانس امنیتی مونیخ ابراز امیدواری کرده است که در آینده‌ای نزدیک توافقی در این باره حاصل شود.

با این همه کشورهای غربی نسبت به آمادگی ایران برای پذیرش پیشنهاد وین ابراز تردید کرده‌اند.

روز جمعه هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا با بیان این که حکومت ایران موضع شفافی در خصوص پذیرش درخواست‌های جامعه جهانی اتخاذ نکرده است، اظهار داشت: « واقعیت آن است که ما تاکنون جواب روشنی از ایران دریافت نکرده‌ایم».

خانم کلینتون افزود: «گاهی ما از بخشی از حکومت ایران پاسخی دریافت می‌کنیم، که از سوی بخش دیگر حکومت پس گرفته می‌شود».

همچنین رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا نیز نسبت به دستیابی به توافق با ایران در آینده نزدیک ابراز تردید کرده و از مقام‌های ایرانی خواسته است، به جای اظهار نظر در برابر رسانه‌ها، با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در باره پیشنهاد وین وارد گفت و گو شوند.

کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا بر این باور هستند که ایران در پوشش یک برنامه هسته‌ای غیرنطامی به دنبال ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با صدور سه قطنامه، تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده و از جمهوری اسلامی خواسته است، به فعالیت‌های اتمی حساس خود که قابلیت کاربرد در برنامه ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را نیز دارد، پایان دهد.

جمهوری اسلامی ایران با سرباز زدن از پذیرش این درخواست‌ها می‌گوید، برنامه اتمی‌اش صرفاً اهداف غیر نظامی را دنبال می‌کند.
XS
SM
MD
LG